آنچه باید درباره اتچمنت های الاینرهای شفاف ارتودنسی بدانید!

مدت زمان زیادی از روزهایی می گذرد که مجبور بودیم برای صاف کردن دندان های خود از بریس های سیمی استفاده کنیم. امروزه الاینرهای شفاف به گونه ای طراحی شده اند که مؤثر، راحت تر و کمتر قابل توجه باشند. علاوه بر این واقعیت که آنها تقریباً نامرئی هستند، به راحتی قابل جابجایی یا متحرک هستند. این بدان معنی است که بیمار در طول درمان هیچ محدودیتی برای خوردن یا نوشیدن ندارد.

هر جفت الاینر به صورت سفارشی ساخته شده است تا متناسب با دهان فرد باشد و تمام حرکات از قبل برنامه ریزی می شوند. برخی از طرح ها ممکن است شامل افزودن اتچمنت های خاص باشند. این فیکسچرهای کوچک در طول درمان به دندان ها متصل می شوند و با هر الاینر مطابقت دارند تا به حرکت مورد نظر کمک کنند. ما تمام اطلاعاتی که باید در مورد این اتچمنت ها بدانید و انتظاری که در صورت گنجاندن آنها در طرح درمان شما باید داشته باشید را گردآوری کرده ایم.

 

اصول اولیه در مورد اتچمنت های الاینرها

برای اکثر افراد، الاینرها به تنهایی برای درمان ارتودنسی آنها کافی هستند. با این حال، گاهی اوقات نیروی اضافی برای کمک به حرکات پیچیده تر دندان نیاز است. به عنوان مثال، برخی از افراد دندان های بسیار کج یا فشرده دارند که باید به طور گسترده چرخانده یا جابجا شوند تا در راستای دندان های دیگر قرار بگیرند. در این موارد، متخصص ارتودنسی ممکن است اتصال دندان ها را همراه با درمان استاندارد الاینر توصیه کند. این اتچمنت ها قطعات کوچک دندانی هستند که برای ایجاد فشار یا چسبندگی بیشتر برای دندان های مشکل دار مورد استفاده قرار می گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه در مورد ارتودنسی نامرئی باید بدانید!

انواع مختلفی از اتچمنت های الاینر وجود دارد از جمله برآمدگی ها، دکمه ها، گیره ها و موارد دیگر. برخی از این اتچمنت ها ممکن است به دندان های شما بچسبند در حالی که برخی دیگر ممکن است درون الاینرهای شفاف شما ساخته شده باشند. هر نوع اتچمنت برای اهداف خاصی استفاده می شود. برای مثال، دکمه ها ابزارهای کوچک درون الاینرها هستند که به عنوان قلاب برای رابر بندها عمل می کنند. از سوی دیگر، اتچمنت های کوچکی که روی دندان های شما قرار می گیرند ممکن است برای ایجاد چسبندگی بیشتر یا اطمینان از ایمن بودن الاینرها استفاده شوند.

اصول اولیه در مورد اتچمنت های الاینرها

اصول اولیه در مورد اتچمنت های الاینرها

چگونه بفهمیم کاندیدای اتچمنت ها هستیم یا خیر؟

قبل از شروع درمان یا الاینرهای شفاف، به احتمال زیاد با متخصص ارتودنسی خود مشورت خواهید کرد تا آنها بتوانند ایده ای در مورد دندان های شما و آنچه در طول درمان به دنبال آن هستید به شما بدهند. در طول این معاینه، ارتودنتیست وضعیت و شدت مورد شما را نیز ارزیابی خواهد کرد. بسته به نتایج، ارتودنتیست تصمیم خواهد گرفت که آیا اتچمنت های الاینر باید در طرح درمان شما گنجانده شوند یا خیر. اگر دندان های شما کمی نامرتب هستند یا فاصله های کوچکی دارند، معمولاً می توان آن را با درمان ساده الاینر برطرف کرد. با این حال، گاهی اوقات ارتودنتیست شما ممکن است هنوز اتچمنت های دندان ها را برای مؤثرتر کردن درمان توصیه کند.

 

چگونه اتچمنت ها به دندان ها چسبانده می شوند؟

فرآیند چسباندن اتچمنت ها به دندان ها نسبتاً ساده است. در طول طراحی اولیه درمان، ارتودنتیست با استفاده از نرم افزار سه بعدی برای تجسم کل فرآیند تصمیم خواهد گرفت که کدام دندان ها به اتچمنت نیاز دارند. ارتودنتیست با استفاده از این نرم افزار به عنوان یک راهنما، هر دندان را ارزیابی خواهد کرد و مکان هایی که در آنها اتچمنت ها نیاز هستند را مشخص خواهد کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

مانند هر چیز دیگری در طول درمان، ممکن است مدتی طول بکشد تا به اتچمنت ها عادت کنند. چسباندن اشیاء غیر طبیعی به دندان ها در ابتدا می تواند احساس عجیبی ایجاد کند. شایع ترین شکایت بیماران، آزار دادن اتچمنت های داخل دهان در حین غذا خوردن بدون الاینرها است. با این حال، این ناراحتی معمولاً پس از چند هفته از بین خواهد رفت زیرا بیشتر به آنها عادت خواهند کرد. شکایت دیگر این است که به نظر برخی از بیماران ممکن است قرار دادن و برداشتن الاینرها دشوارتر باشد. در حالی که هر زمانی که بیمار به سراغ یک تری جدید می رود، ممکن است این اتفاق رخ دهد، اما این احساس تنگی معمولاً پس از استفاده از تری برای مدت زمان مورد نیاز از بین می رود.

بسیاری از بیماران پس از چند هفته ابتدایی، در نهایت فراموش خواهند کرد که اتچمنت ها روی دندان های آنها هستند. آنها باید مانند یک بخش طبیعی از دندان های شما به نظر برسند. هرچه بیشتر الاینرهای خود را استفاده کنید، کمتر متوجه آنها خواهید شد. هنگامی که الاینرهای شما در داخل هستند، پلاستیک صاف اتچمنت ها را می پوشاند و محافظت بیشتری در برابر هرگونه ساییدگی یا تحریک احتمالی که ممکن است رخ دهد ایجاد می کند.

آیا اتچمنت ها باعث ناراحتی می شوند؟

آیا اتچمنت ها باعث ناراحتی می شوند؟

آیا اتچمنت ها باعث می شوند الاینرها بیشتر قابل مشاهده شوند؟

دلیل اصلی که مردم الاینرهای شفاف را به بریس های سیمی ترجیح می دهند این است که به سختی قابل مشاهده هستند. بنابراین بسیاری از بیماران وقتی پی می برند که ممکن است در طرح درمان خود به اتچمنت های دندان نیاز داشته باشند، شروع به نگران شدن می کنند که ممکن است باعث شود الاینرهای آنها بیشتر نمایان شوند. خوشبختانه، اتچمنت ها معمولاً همرنگ دندان های شما هستند، بنابراین احتمال کمی وجود دارد که کسی متوجه آنها شود. همچنین با دانستن این موضوع که الاینرهای شفاف با اتچمنت ها همچنان بسیار پنهان تر از بریس های سنتی هستند، می توانید احساس اطمینان کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای مراجعه به ارتودنتیست به جای دندانپزشک

با این حال، یکی از چیزهایی که می تواند اتچمنت ها را بیشتر نمایان کند سفید کردن دندان ها است. ما انجام این کار را توصیه نمی کنیم، زیرا موادی که اتچمنت های الاینرها از آنها ساخته شده اند قابل سفید شدن نیستند. بنابراین، بهتر است برای سفید کردن دندان ها تا پایان درمان صبر کنید.

 

اتچمنت ها چگونه برداشته می شوند؟

برداشتن اتچمنت ها به سادگی چسباندن آنها است. پس از اتمام درمان، آنها به آرامی با مته ارتودنسی تراشیده می شوند و چسب مورد استفاده برای تثبیت اتچمنت ها زدوده می شود. خوشبختانه این فرآیند کاملاً بدون درد است و به هیچ وجه به دندان های شما آسیب نمی رساند. شما حتی نمی توانید بگویید اتچمنت ها کجا بوده اند.

 

اطلاعات بیشتر را از یک ارتودنتیست دریافت کنید!

اگر طرح درمان شما شامل اتچمنت های الاینر باشد، تمام اطلاعاتی که برای نزدیک شدن به وضعیت با اطمینان نیاز دارید در اختیار دارید. مشکلاتی مانند آندر بایت، دیپ بایت، فشردگی دندان ها و بسیاری موارد دیگر را می توان به راحتی با کمک این پیشرفت های ارتودنتیک برطرف کرد. اگر به درمان با الاینرهای شفاف فکر می کنید، همین امروز یک ارتودنتیست در نزدیکی خود پیدا کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code