مراقبت های دندانپزشکی

در پایان این پروسه به شما خسته نباشید عرض مینماییم و از همکاریتان متشکریم.
تمامی تلاشمان را انجام دادیم که به بهترین وجه ،جراحی شما انجام پذیرد. امیدواریم بهبودی کامل سریعا” حاصل گردد. ممنون میشویم موارد زیر را رعایت فرمایید:

  1.  به مدت ۲ تا ۳ ساعت بعد از جراحی دهانتان را با آب نشویید، تف نکنید، از نی استفاده نکنید تا لخته خون تشکیل شده در حفره دندان کشیده شده یا محل ایمپلنت جابجا نشود و خون ریزی زودتر قطع شود. سیگار و قلیان نیز تا چند روز بعد جراحی ممنوع است.
  2. تا ۲۴ ساعت فقط مایعات پرکالری خنک و مواد غذایی نرم و کاملا سرد میل کنید .بستنی و شیر خنک و سوپ سرد گزینه مناسبی است. به هیچ عنوان غذای داغ و مایعات گرم نخورید زیرا باعث افزایش خون ریزی می شود. خوردن مایعات سرد باعث تسکین درد نیز می‌شود.
  3. گاز استریلی که هم اکنون داخل دهانتان هست را تا یک ساعت فشار دهید، سپس آن را به آرامی خارج کرده، یک گاز استریل دیگر را با آب تمیز و «سرد»، کمی مرطوب کرده و به مدت ۴۵ دقیقه روی محل دندان کشیده شده یا ایمپلنت، قرار داده و مجدد فشار دهید. (چای کیسه‌ای «سرد» به دلیل داشتن اسید تانیک باعث لخته شدن خون و توقف خونریزی می‌شود که می‌تواند گزینه‌ی مناسبی به جای استفاده از گاز استریل باشد.)
  4. در جراحی دندان، گاهی برای بهبودی سریع‌تر، تعدادی بخیه زده می شود که می بایست ۷ -۱۰ روز‌بعد کشیده شود. (در صورتی که بخیه قابل جذب باشد لزومی به کشیدن ندارد)
  5. گاهی اوقات یکی از عوارض جراحی ورم کردن قسمتی از صورت است. برای کاهش دادن میزان آن می‌توانید از همان ابتدا یک کمپرس یخ را به مدت ۱۰ دقیقه روی‌پوست آن محل به طور متناوب قرار دهید. (۱۰ دقیقه بگذارید و ۲۰ دقیقه بردارید). این عمل را «فقط»در طول ۲۴ ساعت «اول» به دفعاتی که لازم است، انجام دهید. در ۲۴ ساعت دومی احتیاجی به کمپرس نیست،۲۴ ساعت سوم میتوانید در صورت لزوم کمپرس «گرم» استفاده کنید.
  6. به طور مرتب (روزی دو مرتبه) به مسواک زدن ادامه دهید، اما از مسواک زدن محل دندان کشیده شده یا ایمپلنت و اطراف آن تا ۲۴ ساعت اول خودداری کنید. هر چقدر محیط دهان شما پاکیزه تر باشد محل جراحی، زودتر بهبود پیدا میکند.حتی توصیه میشود از ۶ – ۷ روز بعد،با سرنگ های شستشو حاوی اب نمک رقیق، ناحیه جراحی را تمیز کنید (تا خورده غذاهای وارد شده در حفره کشیدن خارج شود)
  7. قبل از اینکه اثر تزریق بی حسی، تمام شود لطفا خوردن قرص یا کپسول مُسَکِن را (با اندکی آب خوردن) شروع فرمایید تا درد جراحی زودتر و آسانتر کنترل شود. سایر داروهایی که برایتان تجویز کردیم را مرتب و سر ساعت حداقل به مدت یک هفته مصرف نمایید.
  8. از دهانشویه ضدعفونی‌کننده (کلروهگزیدین) به مدت یک هفته، طبق دستورالعمل استفاده کنید.۳۰ ثانیه ظهر و شب قرقره کرده و تا نیم ساعت چیزی نخورید و نیاشامید.
  9. امشب و فردا شب هنگام خواب، یک بالش اضافه زیرسربگذارید. صبح ممکن است اندکی خون آبه روی بالش خود ببینید که طبیعی ست و جای نگرانی ندارد.
  10. از انجام ورزش و فعالیت های سنگین و حمام داغ چند روز اجتناب کنید. زیاد صحبت نکنید و به عضلات فک اجازه دهید تا استراحت کنند. ممکن است تا چند روز در بازکردن دهانتان محدودیت داشته باشید که بمرور رفع می شود.
  11. مدت زمان بهبود یافتن شما بستگی به سختی و نوع جراحی دارد. به طور کلی زمان بهبودی محل جراحی ۵ تا ۷ روز و لثه بین ۳ تا ۴ هفته به طول می‌انجامد. اگر در حین انجام جراحی استخوان فک نیز اندکی برداشته شود، بهبود کامل آن تقریبا به ۶ماه زمان نیاز دارد.
  12. در مورد ایمپلنت: ۳/۵ – ۴ ماه آینده مراحل قالب گیری و تحویل روکش دندانتان انجام خواهد گرفت.
  13. هرگونه مشکلی یا سوالی داشتید نگران نباشیدو حتما با مطب تماس گرفته و با ما درمیان بگذارید. در اسرع وقت درخدمتیم.

باعرض تبریک به جهت شروع درمان ارتودنسی و تشکر از شما بخاطر همکاریتان و اینکه به زیبایی و سلامت دندانهایتان اهمیت میدهید خواهشمندم موارد زیر را رعایت فرمایید:

  1. دندان های نامرتب ولی سالم کارایی و دوام بیشتری از دندانهای مرتب ولی پوسیده دارند. هدف در درمان ارتودنسی فراهم آوردن دندان های ردیف و مهمتر از آن “سالم و غیرپوسیده” میباشد. لذا رعایت نکات بهداشتی در حین دوره ارتودنسی بسیار اهمیت دارد.
  2. بعد از وعده های غذای اصلی دندانها و نگین های ارتودنسی با مسواک به ارامی و با دقت تمیز شوند.
  3. استفاده از مسواک های کوچک بین دندانی «interdental brush» و نیز نخ دندان مخصوص ارتودنسی «super floss» باعث رعایت بهداشت بیشتر میشود.
  4. ترجیحا هر شب دهانشویه فلوراید استفاده شود. بدین صورت که قبل از خواب (بعد از مسواک زدن) دهانشویه را به مدت 30 ثانیه قرقره کرده و بعد از آن تا حداقل یک ساعت دهان خود را نشویید تا فلوراید در محیط دهانی موثر واقع شود. فلوراید به نوعی ازبین برنده ی باکتری های پوسیدگی زاست و باعث مقاوم تر شدن دندان ها میگردد.
  5. در مورد مصرف مواد غذایی لازم به ذکر است:
    * از مصرف خوراکی های سفت و ترد مثل خشکبار و آجیل و پیتزای سفت و نان برشته جدا خودداری کنید.
    * طی روزهای اول بهتر است از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید.
    * مصرف میوه های هسته دار (گوجه سبز، هلو، زردالو، گیلاس، آلبالو، آلوچه، آلو ) میوه های سفت، ذرت بوداده، هویج، زیتون، خرما، انار فقط باید به صورت قطعه قطعه شده وبدون هسته و کاملا” با احتیاط صورت گیرد در غیر این صورت به چسب روی دندان فشار وارد شده و نگین های ارتودنسی جدا میشوند که علاوه بر جریمه مالی و وقت اضافه برای چسباندن دوباره ی آن، باعث طولانی تر شدن درمان میشود.
  6. به علت شروع حرکت دندانی در چند روز ابتدای درمان ارتودنسی در لثه و دندان های بعضی بیماران ممکن است درد و ناراحتی مشاهده شود لذا حتما” به مدت 3 روز بعد از قرار دادن نگین های ارتودنسی روی دندانها مسکن (مثل ژلوفن یا بروفن یا استامینوفن کدئین) هر8 ساعت یکبار و به طور کاملا” منظم مصرف گردد.
  7. در روزهای ابتدایی درمان گاهی افزایش بزاق، حساسیت و لقی مختصر دندان ها در بعضی بیماران دیده میشود که به علت شروع حرکت دندانی ست و طبیعی میباشد. ماساژ دادن آرام لثه اطراف دندان ها با انگشت اشاره کمک شایانی به کاهش درد و التهاب میکند. زیرا باعث افزایش گردش خون و درنتیجه مقاومت لثه به درد میشود. اگر قسمتی از سیم یا نگین ارتودنسی باعث ایجاد زخم یا آفت در دهانتان شد می توانید از «موم ارتودنسی» استفاده کنید
  8. دوره درمانی ارتودنسی شامل ویزیت های ماهانه میباشد. درمان صحیح و موفق وابسته به حضور منظم شما طی جلسات ویزیت میباشد. درصورت عدم همکاری بیمار طول مدت درمان به ناچار افزایش میابد. ضمنا لطفا فیلم های مسواک و نخ‌ دندان زدن ارتودنسی و استفاده از موم ارتودنسی در صفحه ی اینستاگرام ما را حتما ملاحظه فرمایید.

پایان درمان ارتودنسی را به شما تبریک میگوییم و از اینکه به سلامت و زیبایی دندانهایتان اهمیت می دهید صمیمانه متشکریم. در انتها چند نکته برای تکمیل روند درمانتان توصیه می شود:

  1. تا زمانی که می خواهید دندانهایتان صاف و مرتب باشد بهتر است سیم فیکس نگه دارنده پشت آنها باقی بماند (حداقل 5 تا 10 سال) لذا بایستی در حفظ و نگه داری آن دقت کنید.
  2. سیم فیکس قرار داده شده دارای بالاترین کیفیت است و با چسب های کامپوزیتی بسیار مرغوب به دندانها متصل شده و این قابلیت را دارد که تا سالها نتیجه ی درمان ارتودنسی شما را حفظ کند و مانع از برگشت آنها به حالت قبل ارتودنسی شود.
  3. با وجود سیم فیکس حتما توصیه می شود سالی یک یا دو بار جرم گیری و فلوراید تراپی انجام دهید تا سلامت دندان ها و لثه تضمین شود.
  4. با وجود سیم فیکس شما می توانید از نخ دندان های معمولی و یا مخصوص (سوپرفلاس) برای تمییز کردن دندانهایتان استفاده کنید.فیلمهای آموزشی برای این امر در صفحه ی اینستاگرام ما موجود است.
  5. با وجود سیم فیکس شما میتوانید تمامی درمانهای دندانپزشکی از جمله بلیچینگ، ترمیم، درمان ریشه، کامپوزیت، لمینیت، جرمگیری و … را انجام دهید. البته در صورتی که در موارد استثنا سیم فیکس مزاحم کار درمان دندانپزشکتان بود ایشان میتواند زحمت کشیده سیم را موقتا در آن ناحیه قطع کند و بعد از اتمام کار مجددا توسط خودشان یا توسط مانصب گردد.
  6. در صورتی که سیم فیکس به هر علتی در قسمتی دچارخم شدگی یا شکستگی شد می بایست در مدت زمان کوتاهی (حداکثر یک هفته) برای اصلاح آن به مطب ما و یا هر مطب دندانپزشکی دیگر (که ترجیحا متخصص ارتودنسی درآن حاضر باشد) مراجعه نمایید تا قسمت آسیب دیده سریعا اصلاح شود. در غیر این صورت ممکن است تغییرات جبران ناپذیر اتفاق بیفتد.
  7. در صورتی که بعد از چندین سال قصد برداشتن سیم فیکس را داشتید حتما توصیه میشود به جای آن از نگه دارنده های متحرک ژله ای (اسیکس) استفاده بفرمایید. این نگه دارنده های نامریی دور تا دور دندان ها را احاطه میکنند.
  8. بعد از پایان درمان ارتودنسی حتما عکس های رادیولوژی توصیه شده را تهیه فرمایید تا وضعیت کلی دندان ها و وجود هرگونه پوسیدگی احتمالی را بررسی کنیم. خارج کردن دندان های عقل در اکثر موارد برای جلوگیری از نامرتب شدن مجدد دندان ها حتما توصیه می شود.
  9. توصیه می شود هر سال یک مرتبه سیم های فیکس و دنداهایتان چکاپ ارتودنسی شوند.
  1. بعد از پایان درمان ارتودنسی تمام تلاشمان را میکنیم تا نتیجه حاصل شده “با ثبات” باشد و دندانهای شما سالها مرتب و زیبا “بماند” و مجدد نامرتب نشود.
  2. سیم فیکس پشت دندانها و نیز قالبهای شفاف نگه دارنده، ضامن مرتب “ماندن” دندانهایتان هستند. تا زمانی که میخواهید آنها صاف و‌ردیف بمانند باید تا حد امکان استفاده شوند. عدم استفاده از نگه دارنده ها میتواند باعث کج شدن مجدد بعضی دندان ها شود.
  3. توصیه میکنیم از نگه دارنده های شفاف ابتدا ۶ ماه شبانه روز، سپس ۶ماه شب ها و سپس یکسال به صورت یک شب درمیان استفاده کنید. بعد از این دوره ی “دوساله” همچنان آنها را حفظ کنید و هرگاه به هر دلیلی (مثلا ضربه شدید به دندانها، دندان قروچه، شکسته شدن سیم فیکس پشت دندانها، فشار دندان عقل) حس کردید که دندانهایتان در حال نامرتب شدن هستند مجدد استفاده بفرمایید.
  4. نگه دارنده های شفاف را با آب و مسواک و یا فوم دستشویی تمیز کنید. با گوش پاک‌کن میتوانید نواحی عمیق آن را پاک کنید. لزومی به استفاده از خمیردندان برای نظافت آنها نیست.
  5. برای کاهش حساسیت دندانهایتان می توانید هر از گاهی مقداری ژل ضد حساسیت در نگه دارنده بریزید و چند شب داخل دهانتان قرار دهید تا به مرور حساسیت دندانها کم شود.
  6. برای کاهش پوسیدگی های دندانی میتوانید بعضی شبها داخل نگه دارنده چند قطره ژل فلوراید بریزید و سپس استفاده کنید.
  7. برای سفید تر شدن دندانتان میتوانید گاهی اوقات اندکی ژل یا خمیر دندان سفید کننده داخل نگه دارنده گذاشته و به مدت 3 تا 4 شب استفاده کنید. در واقع بنوعی میتوانید آن را یک قالب “بلیچینگ” در نظر بگیرید.
  8. اگر احساس کردید که مثلا به خاطر استرس روزانه، شبها دچار دندان قروچه هستید برای جلوگیری از سایش دندانهایتان میتوانید دو تا سه هفته از نگه دارنده شفاف، موقع خواب به عنوان محافظ شبانه (نایت گارد) کمک بگیرید.
  9. هروقت نگه دارنده را از دهان خارج میکنید حتما در جاپلاکی قرار دهید و هرگز در لابلای دستمال کاغذی یا کیسه نایلونی نگذارید تا گم نشود.
  10. اگر به هردلیلی قسمتی از آن زبر یا تیز شد میتوانید در منزل با یک سوهان ناخن الکل زده و تمیز قسمت مورد نظر را صاف کنید.
  11. اگر قسمتی از نگه دارنده شکست میتوانید با یک قیچی تمیز ،ناحیه مورد نظر را به صورت گرد ببرید تا جایی که قابل استفاده شود درغیر این صورت مجدد باید برایتان قالبگیری شود.
  12. برای گذاشتن قالب های نگه دارنده در دهان، ابتدا از دندانهای جلو قرار داده میشود و سپس با فشار انگشت روی قسمت های عقبی دهان قرار میگیرد.
  13. برای بیرون آوردن آن بهتر است با یک دست از سمت مخالف داخل دهان، قسمتی از پلاک را بلند کنید تا هوا به زیر آن نفوذ کند و سپس از همان طرف پلاک را بیرون بکشید.
  14. با پلاک های نگه دارنده فقط میتوانید آب میل کنید. برای نوشیدنی های رنگی یا انواع غذاها می بایست آنها را از دهان خارج کنید.
  15. توصیه می شود بعد از یک تا دوسال استفاده، نگه دارنده شفاف قدیمیتان را به جدید تعویض کنید.

‫3/5 ‏‫(2 نظر)‬