مراقبت های بعد از شروع درمان ارتودنسی

باعرض تبریک به جهت شروع درمان ارتودنسی و تشکر از شما بخاطر همکاریتان و اینکه به زیبایی و سلامت دندانهایتان اهمیت میدهید خواهشمندم موارد زیر را رعایت فرمایید:

1. دندان های نامرتب ولی سالم کارایی و دوام بیشتری از دندانهای مرتب ولی پوسیده دارند. هدف در درمان ارتودنسی فراهم آوردن دندان های ردیف و مهمتر از آن “سالم و غیرپوسیده” میباشد. لذا رعایت نکات بهداشتی در حین دوره ارتودنسی بسیار اهمیت دارد.
  2. بعد از وعده های غذای اصلی دندانها و نگین های ارتودنسی با مسواک به ارامی و با دقت تمیز شوند.
  3. استفاده از مسواک های کوچک بین دندانی «interdental brush» و نیز نخ دندان مخصوص ارتودنسی «super floss» باعث رعایت بهداشت بیشتر میشود.
  4. ترجیحا هر شب دهانشویه فلوراید استفاده شود. بدین صورت که قبل از خواب (بعد از مسواک زدن) دهانشویه را به مدت 30 ثانیه قرقره کرده و بعد از آن تا حداقل یک ساعت دهان خود را نشویید تا فلوراید در محیط دهانی موثر واقع شود. فلوراید به نوعی ازبین برنده ی باکتری های پوسیدگی زاست و باعث مقاوم تر شدن دندان ها میگردد.
  5. در مورد مصرف مواد غذایی لازم به ذکر است:
    * از مصرف خوراکی های سفت و ترد مثل خشکبار و آجیل و پیتزای سفت و نان برشته جدا خودداری کنید.
    * طی روزهای اول بهتر است از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید.
    * مصرف میوه های هسته دار (گوجه سبز، هلو، زردالو، گیلاس، آلبالو، آلوچه، آلو ) میوه های سفت، ذرت بوداده، هویج، زیتون، خرما، انار فقط باید به صورت قطعه قطعه شده وبدون هسته و کاملا” با احتیاط صورت گیرد در غیر این صورت به چسب روی دندان فشار وارد شده و نگین های ارتودنسی جدا میشوند که علاوه بر جریمه مالی و وقت اضافه برای چسباندن دوباره ی آن، باعث طولانی تر شدن درمان میشود.
  6. به علت شروع حرکت دندانی در چند روز ابتدای درمان ارتودنسی در لثه و دندان های بعضی بیماران ممکن است درد و ناراحتی مشاهده شود لذا حتما” به مدت 3 روز بعد از قرار دادن نگین های ارتودنسی روی دندانها مسکن (مثل ژلوفن یا بروفن یا استامینوفن کدئین) هر8 ساعت یکبار و به طور کاملا” منظم مصرف گردد.
  7. در روزهای ابتدایی درمان گاهی افزایش بزاق، حساسیت و لقی مختصر دندان ها در بعضی بیماران دیده میشود که به علت شروع حرکت دندانی ست و طبیعی میباشد. ماساژ دادن آرام لثه اطراف دندان ها با انگشت اشاره کمک شایانی به کاهش درد و التهاب میکند. زیرا باعث افزایش گردش خون و درنتیجه مقاومت لثه به درد میشود. اگر قسمتی از سیم یا نگین ارتودنسی باعث ایجاد زخم یا آفت در دهانتان شد می توانید از «موم ارتودنسی» استفاده کنید
  8. دوره درمانی ارتودنسی شامل ویزیت های ماهانه میباشد. درمان صحیح و موفق وابسته به حضور منظم شما طی جلسات ویزیت میباشد. درصورت عدم همکاری بیمار طول مدت درمان به ناچار افزایش میابد. ضمنا لطفا فیلم های مسواک و نخ‌ دندان زدن ارتودنسی و استفاده از موم ارتودنسی در صفحه ی اینستاگرام ما را حتما ملاحظه فرمایید.

نحوه مسواک زدن در طول درمان ارتودنسی

نحوه استفاده از مسواک بین دندانی در طول درمان ارتودنسی

کمک کننده نخ دندان ارتودنسی

غداها و خوراکی های ممنوعه در طول درمان ارتودنسی

نحوه نخ دندان کشیدن در طول درمان ارتودنسی

شکستن براکت ارتودنسی چه عواقبی دارد؟

مدیریت سیم شکسته ارتودنسی در خانه

موم ارتودنسی