نکات مهم در مورد نگهدارنده شفاف (Essix)

  1. بعد از پایان درمان ارتودنسی تمام تلاشمان را میکنیم تا نتیجه حاصل شده “با ثبات” باشد و دندانهای شما سالها مرتب و زیبا “بماند” و مجدد نامرتب نشود.
  2. سیم فیکس پشت دندانها و نیز قالبهای شفاف نگه دارنده، ضامن مرتب “ماندن” دندانهایتان هستند. تا زمانی که میخواهید آنها صاف و‌ردیف بمانند باید تا حد امکان استفاده شوند. عدم استفاده از نگه دارنده ها میتواند باعث کج شدن مجدد بعضی دندان ها شود.
  3. توصیه میکنیم از نگه دارنده های شفاف ابتدا ۶ ماه شبانه روز، سپس ۶ماه شب ها و سپس یکسال به صورت یک شب درمیان استفاده کنید. بعد از این دوره ی “دوساله” همچنان آنها را حفظ کنید و هرگاه به هر دلیلی (مثلا ضربه شدید به دندانها، دندان قروچه، شکسته شدن سیم فیکس پشت دندانها، فشار دندان عقل) حس کردید که دندانهایتان در حال نامرتب شدن هستند مجدد استفاده بفرمایید.
  4. نگه دارنده های شفاف را با آب و مسواک و یا فوم دستشویی تمیز کنید. با گوش پاک‌کن میتوانید نواحی عمیق آن را پاک کنید. لزومی به استفاده از خمیردندان برای نظافت آنها نیست.
  5. برای کاهش حساسیت دندانهایتان می توانید هر از گاهی مقداری ژل ضد حساسیت در نگه دارنده بریزید و چند شب داخل دهانتان قرار دهید تا به مرور حساسیت دندانها کم شود.
  6. برای کاهش پوسیدگی های دندانی میتوانید بعضی شبها داخل نگه دارنده چند قطره ژل فلوراید بریزید و سپس استفاده کنید.
  7. برای سفید تر شدن دندانتان میتوانید گاهی اوقات اندکی ژل یا خمیر دندان سفید کننده داخل نگه دارنده گذاشته و به مدت 3 تا 4 شب استفاده کنید. در واقع بنوعی میتوانید آن را یک قالب “بلیچینگ” در نظر بگیرید.
  8. اگر احساس کردید که مثلا به خاطر استرس روزانه، شبها دچار دندان قروچه هستید برای جلوگیری از سایش دندانهایتان میتوانید دو تا سه هفته از نگه دارنده شفاف، موقع خواب به عنوان محافظ شبانه (نایت گارد) کمک بگیرید.
  9. هروقت نگه دارنده را از دهان خارج میکنید حتما در جاپلاکی قرار دهید و هرگز در لابلای دستمال کاغذی یا کیسه نایلونی نگذارید تا گم نشود.
  10. اگر به هردلیلی قسمتی از آن زبر یا تیز شد میتوانید در منزل با یک سوهان ناخن الکل زده و تمیز قسمت مورد نظر را صاف کنید.
  11. اگر قسمتی از نگه دارنده شکست میتوانید با یک قیچی تمیز ،ناحیه مورد نظر را به صورت گرد ببرید تا جایی که قابل استفاده شود درغیر این صورت مجدد باید برایتان قالبگیری شود.
  12. برای گذاشتن قالب های نگه دارنده در دهان، ابتدا از دندانهای جلو قرار داده میشود و سپس با فشار انگشت روی قسمت های عقبی دهان قرار میگیرد.
  13. برای بیرون آوردن آن بهتر است با یک دست از سمت مخالف داخل دهان، قسمتی از پلاک را بلند کنید تا هوا به زیر آن نفوذ کند و سپس از همان طرف پلاک را بیرون بکشید.
  14. با پلاک های نگه دارنده فقط میتوانید آب میل کنید. برای نوشیدنی های رنگی یا انواع غذاها می بایست آنها را از دهان خارج کنید.
  15. توصیه می شود بعد از یک تا دوسال استفاده، نگه دارنده شفاف قدیمیتان را به جدید تعویض کنید.

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

‫0/5 ‫(0 نظر)