مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

در این نوشته می خوانید:

احتمالاً اصطلاح “مال اکلوژن” را زیاد نشنیده اید، مگر اینکه به طور مرتب با متخصصان ارتودنسی معاشرت داشته اید! مال اکلوژن یا “بایت مشکل دار” یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است. وقتی مال اکلوژن دارید، وقتی دهان خود را می بندید، دندان های فک های بالا و پایین در یک راستا قرار نمی گیرند. این در واقع اصطلاح فنی است که ما از آن برای ناهماهنگی دندان ها و بایت استفاده می کنیم. مال اکلوژن معمولاً با ارتودنسی یا بریس ها درمان می شود. برخی از مال اکلوژن های جدی تر ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند.

مال اکلوژن چیست؟

مال اکلوژن یا “بایت مشکل دار” یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است. وقتی مال اکلوژن دارید، وقتی دهان خود را می بندید، دندان های دو فک بالا و پایین شما همراستا نمی شوند. مال اکلوژن معمولاً زمانی رخ می دهد که دندان های شما فشرده هستند- به این معنا که دندان های شما برای دهان شما خیلی بزرگ هستند- یا کج هستند. اما اگر دو فک بالا و پایین شما در یک راستا نباشند، نیز ممکن است این اتفاق رخ دهد. مال اکلوژن معمولاً با درمان ارتودنسی یا بریس ها قابل درمان است. برخی از مال اکلوژن های جدی تر ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

آیا مال اکلوژن می تواند روی سلامت عمومی فرد تأثیر بگذارد؟

مال اکلوژن در صورت عدم درمان، می تواند چندین مشکل اساسی برای سلامت عمومی فرد ایجاد کند. مال اکلوژن علاوه بر ایجاد مشکلات دندانی مانند پوسیدگی دندان ها، از دست رفتن دندان ها یا ابتلا به بیماری لثه، می تواند روی نحوه جویدن غذا یا نحوه صحبت کردن شما تأثیر بگذارد. همچنین می تواند به مینای دندان های شما آسیب وارد کند یا مشکلاتی برای فک شما ایجاد کند.

مال اکلوژن درمان نشده به همان اندازه که مهم است، می تواند روی سلامت روان شما نیز تأثیر بگذارد. محققان به ارتباط بین مال اکلوژن و عزت نفس پی برده اند. برخی از مطالعات نشان می دهند افرادی که مال اکلوژن دارند از موقعیت ها و روابط اجتماعی اجتناب می کنند، زیرا نسبت به ظاهر خود حساس شده اند و ذهنیت مثبتی از خود ندارند.

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

چه چیزی باعث بروز مال اکلوژن می شود؟

بیشتر مال اکلوژن ها به دلیل ژنتیک یا شرایط ارثی بوجود می آیند. با این حال، آنها همچنین می توانند در نتیجه شرایط یا عادات خاصی رخ دهند. در مواردی مانند این، اصلاح وضعیت یا عادت مهم است، زیرا در صورت عدم درمان، در طول زمان می توانند منجر به ایجاد تغییر در شکل و ساختار فک شوند. برخی از علل شایع مال اکلوژن عبارتند از:

  • دندان های شما برای فک شما خیلی بزرگ هستند و این باعث می شود که دندان هایتان فشرده شوند و روی یکدیگر همپوشانی داشته باشند و این مسئله روی همراستایی فک بالا و پایین شما تأثیر بگذارد.
  • وقتی نوزاد یا کودک نوپا بوده اید اغلب انگشت شست خود را می مکیده اید. استفاده طولانی مدت از پستانک یا شیشه شیر نیز می تواند باعث بروز مشکلات بایت شود.
  • شما یک یا چند دندان را از دست دادید و دندان های باقیمانده شما جابجا شده اند تا آن شکاف را پر کنند. از دست دادن دندان دائمی بیشترین مشکلات را ایجاد می کند.
  • شما یک بیماری ارثی دارید که فک شما را تحت تاثیر قرار داده است و باعث شده است دندان های شما ناهمراستا باشند.
  • شکاف کام و لب، صدمات و تروما، تومور در دهان یا فک، وجود دندان های نهفته، عدم مراقبت از دهان، و مسدود بودن راه هوایی توسط آدنوئیدهای بزرگ یا آلرژی نیز می توانند از جمله علل بروز مال اکلوژن باشند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا معمولا ارتودنسی درمانی طولانی مدت است؟ ارتودنسی سریع چیست؟

آیا دندان قروچه (براکسیسم) باعث بروز مال اکلوژن می شود؟

برخی از محققان بر این باورند که دندان قروچه (براکسیسم) یک عامل خطر برای مال اکلوژن است. برخی از افراد زمانی که احساس استرس، اضطراب یا عصبانیت می کنند، دندان قروچه می کنند.

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

آیا مال اکلوژن می تواند باعث اختلالات مفصل فکی- گیجگاهی TMJ شود؟

مال اکلوژن می تواند باعث بروز TMJ شود، که اختلالاتی هستند که مفاصل فک و ماهیچه ها و رباط های اطراف را تحت تاثیر قرار می دهند.

علائم معمول مال اکلوژن کدامند؟

ظاهر شما شایع ترین علامت مال اکلوژن است. ممکن است اوربایت یا آندربایت قابل توجهی داشته باشید. اوربایت یا اورجت (رتروگناتیسم) زمانی اتفاق می افتد که دندان های فک پایین شما خیلی از دندان های فک بالا فاصله دارند. آندربایت زمانی اتفاق می افتد که دندان های جلوی فک بالای شما خیلی از دندان های جلوی فک پایین شما فاصله داشته باشد.

زمانی که ناهماهنگی دندان ها و فک ها باعث می شود که بیمار بایت مشکل داری داشته باشد، می تواند منجر به بروز مشکلات مختلف دیگر شود، از جمله:

  • مشکل یا ناراحتی هنگام گاز زدن یا جویدن.
  • تاثیر بر الگوهای گفتاری و بروز مشکلات گفتاری (نادر)، از جمله نوک زبانی حرف زدن.
  • تنفس دهانی (تنفس از راه دهان بدون بستن لب ها).
  • ناتوانی در گاز زدن صحیح غذا (اپن بایت).
  • دندان های کج.
  • دندان های فشرده.
  • دندان های جلو آمده.
  • مشکلات لثه.
  • اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی (TMD).
  • مشکل در تنفس از راه بینی.
  • گاز گرفتن مکرر زبان یا گونه ها.
  • تغییر در ساختار کلی صورت.
  • سردرد.
  • اختلالات خواب.
  • نگرانی های زیبایی.
مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن چگونه تشخیص داده می شود؟

اکثر دندانپزشکان در طول معاینات، بویژه در هنگام برخورد با بیماران جوان تر، مال اکلوژن را بررسی می کنند. به این معنا که با مراقبت های مناسب از دندان ها، حتی مال اکلوژن های بدون علامت را نیز می توان تشخیص داد! اگر دندانپزشک متوجه نامرتبی دندان ها یا انحراف فک شود، ممکن است شما یا فرزندتان را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع دهد. آنها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت شما ممکن است عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس بگیرند یا از دندان های شما یک قالب بگیرند. بعلاوه، سوابق دندانپزشکی و پزشکی شما را برای شناسایی مشکلات دهانی که نیاز به درمان دارد، بررسی می کند.

کلاس های مال اکلوژن کدامند؟

بیماران می توانند چند نوع مختلف مال اکلوژن را تجربه کنند. در حالی که برخی از آنها اصلاً علائمی ندارند، برخی دیگر ممکن است در برخی موارد ناخوشایند و حتی دردناک باشند. اگر دلیلی برای مشکوک شدن به مال اکلوژن در خود یا فرزندتان دارید، به خواندن مطلب زیر ادامه دهید تا در مورد شایع ترین انواع، علائمی که می توانند ایجاد کنند و راه هایی برای درمان آنها، بیشتر بدانید!

سه دسته مال اکلوژن وجود دارد. کلاس ها بر اساس بایت شما و نامرتب بودن دندان های فک بالا یا پایین شما تعیین می شوند:

  • مال اکلوژن کلاس 1 شایع ترین نوع مال اکلوژن است. بایت طبیعی است، اما دندان های فک بالا کمی روی دندان های فک پایین همپوشانی دارند.
  • مال اکلوژن کلاس 2 که رتروگناتیسم یا اوربایت نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که فک و دندان های فک بالا به شدت روی فک و دندان های فک پایین همپوشانی داشته باشند.
  • مال اکلوژن کلاس 3 که پروگناتیسم یا آندربایت نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که فک پایین بیرون زده یا به سمت جلو آمده باشد و باعث می شود فک و دندان های فک پایین روی فک و دندان های فک بالا همپوشانی داشته باشند.
مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

انواع مختلف مال اکلوژن کدامند؟

اوربایت

در حالی که داشتن کمی همپوشانی دندان های جلوی فک بالا روی دندان های فک پایین غیر معمول نیست، اما افزایش اوربایت می تواند مشکلاتی مانند برخورد دندان های جلو روی لثه ها یا برخورد دندان های جلوی فک پایین به سقف دهان شما ایجاد کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هزینه و تعرفه های ارتودنسی

آندربایت

اگر دندان های جلوی فک پایین شما بسیار جلوتر از دندان های جلوی فک بالای شما قرار گرفته باشند، منجر به بروز آندربایت می شوند.

کراس بایت

کراس بایت زمانی اتفاق می افتد که تعدادی از دندان های فک بالای شما داخل دندان های فک پایین شما قرار می گیرند. این می تواند در یک یا هر دو طرف فک شما اتفاق بیفتد و می تواند دندان های جلو یا عقب شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

فشردگی بیش از حد

ازدحام بیش از حد یک مشکل ارتودنتیک بسیار شایع است. در واقع، این اغلب بزرگترین دلیل برای افراد بزرگسال است که به دنبال درمان ارتودنسی باشند! فشردگی بیش از حد دندان ها، به طور کلی به دلیل کمبود فضا اتفاق می افتد و در نتیجه دندان ها کج و روی هم قرار می گیرند.

ایجاد فاصله بین دندان ها

برخی از شایع ترین علل این مال اکلوژن خاص عبارتند از از دست دادن دندان، کوچک بودن دندان ها نسبت به اندازه فک ها، فشار دادن زبان و مکیدن طولانی انگشت شست. مشکلات فاصله بین دو یا چند دندان ممکن است رخ دهد و ممکن است منجر به فشردگی شود که می تواند روی رویش دندان های دائمی تأثیر بگذارد.

اپن بایت

با اپن بایت، دندان های جلو با دندان های پایین همپوشانی ندارند. اگر دندان های جلوی فک بالا و فک پایین با یکدیگر تماس پیدا نکنند، منجر به ایجاد فاصله ای بین آنها می شود که مستقیماً به داخل دهان منتهی می شود. اپن بایتی که دندان های جلو را تحت تاثیر قرار می دهد تحت عنوان اپن بایت قدامی شناخته می شود، اما این مشکل می تواند در کناره های دهان نیز رخ دهد.

اورجت

اورجت باعث می شود که دندان های فک بالا به صورت افقی از کنار دندان های فک پایین امتداد پیدا کنند. این بیرون زدگی اغلب می تواند در جویدن غذا و صحبت کردن به شکل صحیح اختلال ایجاد کند.

دیاستم

بیشتر تحت عنوان ” شکاف بین دندان ها” شناخته می شود، و اصطلاح دیگری برای فضایی است که بین دو دندان مجاور وجود دارد. اغلب در دو دندان جلو مشاهده می شود.

دندان نهفته

هنگامی که یک دندان نهفته می شود، نمی تواند به طور طبیعی از سطح لثه بیرون بیاید. درمان ممکن است شامل کشیدن یا در معرض دید قرار دادن آن باشد تا بتوان بریس را روی سطح نصب کرد و به مرور زمان در جای خود قرار داد.

عدم وجود مادرزادی دندان ها

این بیماری که تحت عنوان هیپودنشیا نیز شناخته می شود، می تواند در نتیجه ضربه یا هر چیزی به سادگی رشد نامناسب دندان ها رخ دهد.

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن چگونه اصلاح می شود؟

همه مال اکلوژن ها به درمان نیاز ندارد، بخصوص اگر آنقدر جزئی باشند که هیچ علامتی نداشته باشند. با این حال، مال اکلوژن های متوسط ​​تا شدید در هر کلاسی، اغلب به درمان اصلاحی با ارتودنسی نیاز دارند تا این اطمینان حاصل شود که یک لبخند سالم تر و صاف تر، همانطور که باید، عمل می کند.

درمان مال اکلوژن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بریس هایی که روی دندان های شما قرار داده می شوند، به آرامی دندان ها را به سمت همراستایی می کشند. کشیدن مداوم براکت ها روی دندان های شما، شکل استخوان زیرین حفره دندان شما را تغییر می دهد تا دندان های شما به طور دائم جابجا شوند.
  • تراز کننده ها یا الاینرهای دندان ها. آنها ابزارهای پلاستیکی شفافی هستند که به تدریج دندان های شما را در یک راستا قرار می دهند.
  • کشیدن دندان ها برای کاهش تراکم بیش از حد.
  • در حالی که جراحی نسبتاً نادر است، اما انجام عمل جراحی روی فک برای اصلاح مشکلاتی که به ارث برده اید یا اصلاح شکستگی های فک که به درستی بهبود نیافته اند کمک کننده است.
  • نگهدارنده (ریتینر) یا اسپلینت های دهانی نیز ممکن است لازم باشند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا انجام درمان ارتودنسی اهمیت دارد؟

سایر گزینه های درمانی بسیار متداول هستند و می توانند به تنهایی یا به طور همزمان انجام شوند. ارتودنتیست های با تجربه قبل از تصمیم گیری در مورد یک طرح درمان شخصی برای بیمار، مشخصات هر مورد و نتیجه مطلوب را بررسی می کنند.

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

آیا می توان از بروز مال اکلوژن جلوگیری کرد؟

بیشتر مال اکلوژن ها ارثی هستند و قابل پیشگیری نیستند. شما با منصرف کردن کودکان خود از مکیدن انگشت شست، از بروز مال اکلوژن در آنها جلوگیری می کنید. در صورت از دست دادن دندان ها می توانید دچار مال اکلوژن شوید. اگر دندان های خود را از دست داده اید، به فکر جایگزینی دندان های از دست رفته خود با ایمپلنت ها یا بریج های دندانی باشید.

اگر مال اکلوژن داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

اگر مال اکلوژن دارید، ممکن است زمان ببرد تا دندان های شما دوباره مرتب شوند. ممکن است چندین سال از بریس ها و سپس نگهدارنده ها استفاده کنید. مدت زمان بسته به موارد زیر، در افراد مختلف متفاوت است:

  • وخامت مشکل.
  • مقدار فضای موجود داخل دهان.
  • مقدار فاصله ای که دندان ها باید جابجا شوند.
  • سلامت دندان ها، لثه ها و استخوان پشتیبان آنها.
  • چگونگی با دقت دنبال کردن دستورالعمل ها.
مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

هر چند وقت یک بار باید به متخصص ارتودنسی مراجعه کرد؟

ارتودنتیست شما قرار ملاقات های منظمی را برای بررسی بریس های شما مشخص خواهد کرد و در صورت نیاز، بریس های شما را سفت خواهد کرد.

برای مراقبت های دندانپزشکی هر چند وقت یک مرتبه باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

شما باید حداقل هر شش ماه یک مرتبه برای معاینات منظم دندانپزشکی به دندانپزشک مراجعه کنید. این معاینات علاوه بر مراجعاتی هستند که برای درمان مال اکلوژن باید به متخصص ارتودنسی داشته باشید.

چگونه از دندان های خود مراقبت کنیم؟

درمان مال اکلوژن زمان می برد. شما احتمالاً برای چند ماه تا بیش از یک سال روی دندان های خود بریس خواهید داشت، در حالی که دندان های شما به آرامی در حال مرتب شدن هستند. ممکن است مجبور شوید عادت های شخصی خود را تغییر دهید تا بریس ها روی دندان های شما جای داده شوند و مطمئن شوید که سلامت عمومی دندان های شما تحت تأثیر بریس هایتان قرار نمی گیرد. با ارتودنتیست یا دندانپزشک خود در مورد مراقبت از دندان های خود در حین استفاده از بریس ها صحبت کنید.

چه زمانی باید به ارتودنتیست خود مراجعه کنید؟

اگر برای اصلاح مال اکلوژن از بریس ها استفاده می کنید، اگر براکت های شما شروع به درد یا آسیب دیدن کردند، باید با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

چه پرسش هایی باید از ارتودنتیست خود بپرسید؟

  • دندان های من چه مشکلی دارند؟
  • اوربایت یا آندربایت به چه معناست؟
  • دندان های من چگونه اصلاح می شوند؟
  • اگر به بریس نیاز داشته باشم، چه مدت باید از آنها استفاده کنم؟
  • آیا جایگزینی برای استفاده از بریس ها وجود دارد؟
مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

مزایای درمان ارتودنسی

درمان موفق مال اکلوژن فراتر از رسیدن به بایت بدون مشکل و لبخند زیباست! مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دندان هایی که کج یا فشرده نیستند آسان تر است، و خطر پوسیدگی و حفره های دندانی را کاهش می دهد. این امر منجر به بهبود سلامت عمومی دهان و دندان می شود. درمان همچنین می تواند هرگونه فشار وارده بر دندان ها و فک را محدود کند و احتمال شکستگی یا لب پر شدگی دندان ها را کاهش دهد. علاوه بر این، بسیاری از بیماران متوجه می شوند که درمان ارتودنسی به کاهش یا از بین بردن علائم موجود TMJ کمک می کند.

حرف آخر…

داشتن مال اکلوژن- زمانی که دندان های فک بالا و پایین شما روی یکدیگر قرار نمی گیرند- می تواند همه چیز، از سلامت دندان ها گرفته تا سلامت روان شما، را تحت تأثیر قرار دهد. مال اکلوژن در صورت عدم درمان، احتمال ایجاد حفره یا بیماری لثه را افزایش می دهد. افراد مبتلا به مال اکلوژن اغلب با عزت نفس و اضطراب اجتماعی دست و پنجه نرم می کنند. خوشبختانه، هیچ وقت برای درمان دیر نیست.

آیا فرزندی دارید که برای اولین معاینه ارتودنسی خود آماده باشد؟ یا شاید شما مشکوک هستید که ممکن است خودتان مال اکلوژن داشته باشید؟ در هر صورت، تیم متخصص ما دوست دارد وضعیت شما را بررسی کند و مطمئن شود که همه چیز مطابق با آنچه باید باشد است!

‫0/5 ‫(0 نظر)
1 پاسخ

تعقیب

  1. […] همراه با درمان ارتودنسی انجام می شود که معمولاً “اکلوژن” نامیده می شود (تماس دندان ها بین فک بالا و پایین حین […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code