بلیچینگ (سفید کردن دندان) بعد از ارتودنسی

بلیچینگ دندان:

تمامی مراجعین کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی مهدی هنزایی بر این باور هستند که کادر این مرکز تمام تلاش خود را برای زیباتر شدن لبخندشان انجام می‌دهد. زیبایی لبخند علاوه بر ردیف بودن و صاف‌تر شدن دندان‌ها به رنگ آن نیز بستگی دارد. البته فاکتورهای دیگری از قبیل فرم لب‌ها، سلامت لثه، شکل فک، چانه و گونه نیز در طرح لبخند موثر می‌باشند. به طور مثال، اگه دندان‌های ردیفی داشته باشید ولی لثه بد فرم و بد رنگی دیده شود طرح لبخند ایده‌آل نخواهد بود و یا اگر لب‌های شما شکل نامناسبی داشته باشد نیز احتیاج به فکر چاره است. در هر صورت اگر دندان‌هایتان بعد از ارتودنسی احتیاج به سفیدتر شدن داشته باشد می‌توانید به این مقاله توجه بکنید.

برای اینکه دندان‌های سفیدتری داشته باشید می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. این روش‌ها به دو دسته علمی و غیرعلمی طبقه بندی می‌شوند.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان

روش خانگی سفید کردن دندان ها

روش غیر علمی یا همان روش خانگی به روشی گفته می‌شود که شما از داروخانه وسایل و کیت‌ها و مواد سفید کننده را تهیه کرده و در منزل با توجه به دستورالعمل آن استفاده می‌کنید. این روش نه تنها نتایج غیر قابل پیش‌بینی دارد بلکه ممکن است عوارضی از جمله ایجاد زخم یا حساسیت در لثه و یا تخریب دندان را داشته باشد و از همه مهمتر برگشت پذیری آن بیشتر است. توصیه می‌شود اگر ناچار به استفاده از این روش هستید از تجهیزات ایمنی از قبیل عینک استفاده کرده و حداقل مواد را استفاده کنید تا احتمال ایجاد آسیب به حداقل برسد و دستورالعمل آن را کاملاً بخوانید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا الاینرهای شفاف برای درمان ارتودنسی مؤثر هستند؟

 

روش علمی و استاندارد سفید کردن دندان ها

طبیعتاً روشی که علمی و طبق استانداردهای دندانپزشکی می‌باشد روشی است که ما به شما توصیه می‌کنیم . در این روش از مواد استاندارد دندانپزشکی برای سفیدتر شدن دندان‌ها کمک گرفته می‌شود. به دندان‌ها آسیبی وارد نمی‌گردد و دوام و ماندگاری آن بیشتر است و چون در مطب دندانپزشکی و زیر نظر دندانپزشک انجام می‌شود قابل کنترل بوده، قابل تکرار می‌باشد و خطرات و صدمات وارده به اعضای بدن به حداقل می‌رسد.

همیشه بعد از ردیف شدن دندان‌ها توسط ارتودنسی، مراجعین مطب به فکر زیباتر شدن آن از طریق سفید شدن می‌باشند. زمانی که با روش‌های استاندارد بلیچینگ به زیباتر شدن دندان‌هایتان کمک می‌کنید از لبخندتان بیشتر احساس رضایت کرده و حتی این امر باعث مراقبت مضاعف در بهداشت دهان و دندان خواهد شد. اصطلاح بلیچینگ یک عبارت علمی برای کمک کردن به روشن‌تر شدن رنگ دندان می‌باشد و در صورتی که به شکل علمی انجام گردد مفید بوده بدون عوارض خاصی می‌باشد.

انواع بلیچینگ دندان

بیلیچینگ به دو شکل داخل مطبی و داخل منزل انجام می‌گیرد.

بلیچینگ در مطب یا آفیس بلیچینگ

بلیچینگ در مطب یا آفیس بلیچینگ

بلیچینگ در مطب یا آفیس بلیچینگ

مرحله اول به این صورت می‌باشد که در مطب مواد مخصوصی که قابلیت سفیدتر شدن دندان‌ها را دارند روی آنها اعمال می‌شود. این مواد با آزاد کردن رادیکال‌های اکسیژن، دندان را روشن‌تر می‌کند؛ بدون اینکه به آن آسیبی بزند. همچنین این مواد بسته به نوع ماده دو یا سه مرتبه روی دندان‌ها زده می‌شود. استفاده از اشعه مادون قرمز و یا لیزر و یا استفاده از حرارت در حین بلیچینگ، به عمق کار کمک می‌کند.

فواید بلیچینگ دندان در مطب:

  • در این روش خود دندان سفید می‌گردد و ماده اضافه‌ای از قبیل کامپوزیت یا لمینیت یا جسم خارجی روی آن قرار داده نمی‌شود. این روش قابل تکرار بوده و باعث ایجاد مشکل نمی‌گردد.
  • اگر جسم خارجی برای سفید کردن دندان روی آن چسبانده شود باعث ایجاد پلاک میکروبی و التهاب لثه در آینده می‌شود که این مطلب در مورد بلیچینگ وجود ندارد.
  • این روش قابل پیش بینی بوده و در صورتی که بخواهید دندان‌ها سفید یا خیلی سفید شوند می‌توان مقدار ماده را کم یا زیاد کرد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

عوارض بلیچینگ دندان در مطب:

  • ممکن است در حین این عمل لثه یا دندانتان اندکی حساس گردد که در کیت‌های استاندارد بلیچینگف ژل‌های ضد حساسیت برای رفع این مطلب قرار داده شده است.
  • معمولاً قبل از بلیچینگ، دندانپزشک که از دندان‌هایتان تصویر تهیه کرده و با کیت‌های تعیین رنگ مقایسه خواهد کرد. ولی گاهی اوقات احتمال دارد که تغییر رنگ دقیقاً آنچه می‌خواهید نشود و احتیاج باشد که این مرحله دوباره انجام شود؛ لذا از قبل باید با دندانپزشک مشورت کرده که تا چه میزان می‌توان نتیجه مثبتی دریافت کرد.
  • برگشت پذیر بودن بلیچینگ نیز مطلبی هست که همگان به آن واقف هستند که هرچه بیشتر مواد رنگی در آینده وارد دهانمان گردد برگشت نتایج محتمل‌تر خواهد شد.

در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

بلیچینگ در منزل یا هوم بلیچینگ

بلیچینگ در منزل یا هوم بلیچینگ

بلیچینگ در منزل یا هوم بلیچینگ

بعد از اینکه بلیچینگ در داخل مطب انجام شد حتماً توصیه می‌شود بلافاصله بلیچینگ داخل منزل نیز انجام گردد. در این روش ابتدا از دندان‌های فک بالا و پایین قالب‌گیری می‌گردد، سپس قالب‌های شفافی برای هر دو فک به بیمار تحویل داده می‌شود. به همراه قالب‌ها مواد استاندارد بلیچینگ داخل منزل تحویل می‌گردد و از بیمار خواسته می‌شود حداقل به مدت دو هفته از آنها استفاده کند.

به این صورت که مواد شیمیایی را داخل قالب در هر منطقه دندانی ریخته و موقع خواب از شب تا صبح در دهان می‌گذارند. باید مراقب باشیم که این مواد را بیش از حد و یا به مدت خیلی زیاد استفاده نکنیم، زیرا می‌توانند باعث حساسیت دندان‌ها و یا لثه گردند.
قبلا بیان کردیم که از عوارض دیگر بلیچینگ این است که با توجه به تغذیه شما خوراکی‌های رنگی، چای، قهوه، سس، رب گوجه فرنگی و غیره ممکن است بعد از مدتی اندکی از سفید شدن دندان‌هایتان برگردد؛ البته می‌توانید با رعایت این موارد و جلوگیری از خوردن مواد رنگی اندکی از بازگشت نتایج کم کرد، ولی در صورتی که بعد از مدتی بخواهید دندان‌هایتان مجدداً سفیدتر شوند می‌توانید از قالب‌ها و مواد بلیچینگ داخل منزلی کمک بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید درباره بریس های فلزی بدانید!

بلیچینگ داخل تک دندان

گاهی اوقات به علت ضرباتی که در ایام گذشته به دندان وارد شده یک دندان ممکن است به عصب کشی احتیاج پیدا بکند، البته این ضربه و یا عصب کشی می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان گردد. در این شرایط، تغییر رنگ دندان بیشتر به صورت یک لکه وسیع خاکستری یا آبی رنگ نما پیدا می‌کند. با استفاده از بلیچینگ داخل دندانی می‌توان این تغییر رنگ را از بین برد.
بدین صورت که در مطب بعد از خالی کردن قسمتی از پرکردگی داخل کانال دندان مواد چندین دقیقه به آن مهلت می‌دهیم تا سفید کردن رخ دهد. ممکن است این مرحله چند بار تکرار شود تا به تدریج دندان روشن‌تر گردد.
از عوارض این روش این است که احتمال تحلیل داخلی دندان وجود دارد و می‌بایست با مواد کاملاً استاندارد و با حداقل سرعت و به تدریج انجام گردد تا عوارض احتمالی کاسته شود.

هزینه بلیچینگ دندان:

در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی از بهترین مواد بلیچینگ استفاده می‌گردد. هر چقدر که کیفیت این مواد بالاتر باشد نتیجه بهتر و با ثباتی کسب خواهید کرد و در عین حال هزینه بالاتری پرداخت می‌گردد. برای اطلاع از هزینه‌ها می‌توانید با شماره تلفن‌های ثابت و همراه کلینیک تماس حاصل فرمایید. همکارانمان در این زمینه اطلاعات لازم را خواهند داد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code