خوراکی هایی که در طول درمان با الاینرهای شفاف می توانید و نمی توانید بخورید!

نکات کلیدی:

  • آزادی در خوردن و نوشیدن با الاینرهای نامرئی: بر خلاف بریس های سنتی، الاینرهای شفاف نامرئی قابل جابجایی و متحرک هستند و این امکان را برای شما فراهم می آورند که هر چه دوست دارید بخورید و بنوشید. با این حال، برای جلوگیری از به دام افتادن ذرات غذا، باید قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی غیر از آب، الاینرها را از دهان خارج کنید.
  • اهمیت زمان استفاده: استفاده از الاینرهای شفاف به مدت 20 تا 22 ساعت در روز بسیار مهم است. خارج کردن آنها از دهان برای صرف وعده های غذایی و میان وعده ها باید متعادل باشد تا اطمینان حاصل شود که زمان استفاده روزانه را رعایت می کنید.
  • نکات مراقبتی برای الاینرها: برای جلوگیری از لک شدن و آسیب به الاینرها، از مصرف غذاها و نوشیدنی هایی که احتمال لکه دار شدن آنها را بالا می برند، مانند قهوه، چای و شراب قرمز خودداری کنید. برای کاهش خطر پوسیدگی، مصرف غذاهای شیرین و اسیدی را محدود کنید.

 

مقدمه

آیا برای صاف کردن دندان های خود و بدست آوردن آن لبخند زیبا به درمان الاینرهای شفاف فکر می کنید؟

اگر در مورد محدودیت های غذایی مورد نیاز برای بریس های سنتی مانند نخوردن غذاهای سفت چیزهایی شنیده باشید، ممکن است از خود بپرسید که آیا با الاینرهای شفاف هم محدودیت های غذایی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ این است که شما می توانید هر چه دوست دارید بخورید و بنوشید، اما برنامه روزانه شما کمی تغییر خواهد کرد.

الاینرهای شفاف با ارائه یک روش محافظه کارانه و راحت برای صاف کردن دندان ها، انقلابی در ارتودنسی ایجاد کرده اند. درک عادات غذایی برای درمان موفق ضروری است. به بسیاری از افرادی که تحت درمان صاف کردن دندان های خود با بریس های فلزی سنتی قرار می گیرند، فهرستی طولانی از خوراکی هایی ارائه می شود که باید در طول درمان از آنها اجتناب کنند. یکی از مزایای بزرگ بریس های شفاف مانند اینویزیلاین این است که شما مجبور نیستید رژیم غذایی خود را خیلی زیاد محدود کنید، بنابراین همچنان می توانید در طول درمان از بسیاری از خوراکی هایی که دوست دارید لذت ببرید!

بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی می توانند به طور مستقیم بر نتایج درمان ارتودنسی شما تأثیر بگذارند. بنابراین، ضروری است که هنگام استفاده از الاینرها آگاه باشید که کدام غذاها به پیشرفت درمان شما کمک می کنند یا به پیشرفت درمان شما آسیب می رسانند.

در این مقاله، در مورد خوراکی هایی صحبت خواهیم کرد که می توانید یا نمی توانید در حین درمان با الاینرهای شفاف بخورید. برای یادگیری بیشتر به خواندن این مطلب ادامه دهید!

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاسخ به همه ابهامات پیرامون ارتودنسی کوتاه مدت و فوری

الاینر شفاف چیست؟

الاینر شفاف یک گزینه درمانی انقلابی برای صاف کردن دندان ها است که برای کمک به افراد برای دستیابی به لبخندهای زیبا و سالم بدون نیاز به بریس های فلزی سنتی طراحی شده است.

می تواند به مشکلات ارتودنسی بپردازد، از جمله:

  • دندان های کج
  • اوربایت
  • آندربایت
  • اپن بایت
  • نامرتبی دندان ها
  • فاصله بین دندان ها

الاینرهای شفاف از مواد بادوام و شفافی ساخته شده اند که به گونه ای طراحی شده اند که روی دندان ها قرار بگیرند و می توان برای مدت کوتاهی در طول روز آنها را برداشت. الاینرهای نامرئی با اعمال فشار ملایم روی دندان ها به آرامی آنها را به موقعیت مورد نظر منتقل می کنند. آنها معمولاً نسبت به بریس های معمولی زمان های درمانی کوتاه تری دارند.

علاوه بر این، درمان با الاینرهای نامرئی بسیار محافظه کارانه است، که برای افرادی سودمند است که می خواهند این فرآیند را خصوصی نگه دارند، و منجر به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس می شود.

با سری های راحت الاینرهای شفاف، می توانید لبخندی صاف و زیبا داشته باشید بدون اینکه سبک زندگی یا ظاهر خود را به خطر بیندازید.

آیا هنگام استفاده از الاینرهای شفاف باید رژیم غذایی خود را تغییر دهیم؟

به طور کلی، ماهیت متحرک و قابل جابجایی بودن الاینرهای نامرئی سطحی از انعطاف پذیری و راحتی را فراهم می سازد که سایر روش های اصلاح همراستایی دندان ها نمی توانند با آن مطابقت داشته باشند – این امکان را برای بیماران فراهم می آورد تا بدون ترس از آسیب یا تمیز کردن اضافی، الاینرها را بیرون بیاورند و از خوراکی های مورد علاقه خود لذت ببرند.

در حالی که هنوز هم پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک مانند پرهیز از خوردن برخی خوراکی های سخت مانند سیب، تنقلات ترد، دانه های ذرت بو داده، آجیل و آبنبات مهم است، اما با الاینرهای نامرئی، تغییر شدید رژیم غذایی ضروری نیست – مگر در مواردی که ممکن است سلامت دندان ها به خطر بیفتد. به دلیل مصرف زیاد شکر در نهایت شما باید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا آنها برای شما مناسب هستند یا نه، هر گونه تغییر در عادات غذایی را با ارتودنتیست خود در میان بگذارید.

خوردن کدام مواد غذایی در طول درمان با الاینرهای شفاف بی خطر است؟

در حالی که درمان با الاینرهای شفاف یک رژیم غذایی سختگیرانه را تحمیل نمی کند، اما این روند همچنان بر نحوه غذا خوردن شما تأثیر می گذارد. به طور کلی، حتی اگر قبل از غذا، الاینرهای خود را بردارید، باز هم توصیه می شود که از خوراکی های سفت یا ترد خودداری کنید تا دندان های خود را تحت فشار قرار ندهید، زیرا ممکن است دندان ها به دلیل حرکات ناشی از خرد کردن خوراکی های سفت احساس حساسیت کنند. در عوض، گزینه های نرم تر را انتخاب کنید، از جمله:

  • سس سیب
  • کنسرو ماهی تن یا سالمون
  • هویج پخته شده
  • خوراکی های سرد مثل بستنی
  • پوره سیب زمینی
  • کره بادام زمینی
  • تخم مرغ پخته شده نرم یا عسلی
  • ماهی مزه دار شده
  • برش های استیک یا مرغ نرم (به قطعات کوچک خرد شده)
  • اسموتی یا شیک (بدون میوه های خرد شده)
  • پنیر نرم
  • میوه های نرم مانند آووکادو و موز
  • غلات کامل نرم مانند بلغور جو دوسر
  • کدو مسمای پخته شده نرم
  • ماست
  • آب
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید درباره بریس های فلزی بدانید!

درمان با الاینرهای شفاف نباید تغییر زیادی در انتخاب مواد غذایی شما ایجاد کند. در صورت داشتن پرسش یا نگرانی در مورد خوراکی هایی که در طول درمان با الاینرهای شفاف می خورید، لطفاً برای مشاوره و راهنمایی بیشتر با ارتودنتیست خود تماس بگیرید.

اگر تحت درمان الاینرهای شفاف هستم از چه خوراکی هایی باید اجتناب کنم؟

درمان با الاینرهای شفاف نیازمند تعهد و مراقبت بیشتر است. این به رژیم غذایی شما یا خوراکی هایی که باید در حین انجام درمان با الاینرهای شفاف از خوردن آنها خودداری کنید، نیز توسعه می یابد. در مورد محدودیت های غذایی، در اینجا فهرستی از خوراکی هایی که باید با الاینرهای شفاف از آنها اجتناب کنید آورده شده است:

خوراکی های ترد

خوراکی های سفت و ترد مانند هویج خام، آجیل و تنقلات سفت، نان های دارای پوست سخت، مغز ذرت بو داده، کراکر و چیپس سفت، سیب کامل و سایر میوه ها و سبزیجات ترد، نان سفت و نان های شیرینی، گوشت های سفت (به عنوان مثال استیک)، پوسته های تاکو، جانوران دریایی با پوست سخت مانند دم خرچنگ، و تکه های یخ باید با احتیاط مصرف شوند. این غذاها می توانند باعث شکسته شدن و آسیب دیدن الاینرهای شما شوند و برای ادامه درمان باید تعویض شوند. برای جلوگیری از آسیب رساندن به دندان ها، نان ها، میوه ها و سبزیجات پخته تر را توصیه می کنیم.

خوراکی های شیرین و چسبناک

خوراکی های چسبناک مانند شیرینی ها آبنبات جویدنی مانند کارامل، تافی، شیرین بیان و آدامس نیز می توانند در درمان صاف کردن دندان های شما اختلال ایجاد کنند. این خوراکی ها می توانند به الاینرها یا بین دندان های شما بچسبند و باعث ایجاد پلاک، جرم و باکتری شوند. اگر به یک خوراکی شیرین نیاز دارید، چیزی مانند کوکی نرم، کیک یا مارشمالو را توصیه می کنیم.

چای و قهوه

نوشیدنی های داغ مانند چای و قهوه به دلیل لکه دار کردن دندان ها و زرد کردن آنها معروف هستند. همین امر را می توان در مورد بریس های شفاف نیز گفت. نوشیدن اینها می تواند براکت های شفاف شما را لکه دار کند و دندان های شما را زردتر از آنچه هستند نشان دهد. نوشیدن مایعات داغ در حین استفاده از الاینرها نیز می تواند باعث تاب برداشتن پلاستیک شود و به این ترتیب دندان های شما به درستی تراز نمی شوند.

مشروبات الکلی

نوشیدنی های الکلی باید در حد اعتدال برای همه مصرف شود، بویژه برای افرادی که بریس شفاف دارند. شراب های قرمز می توانند به شدت الاینرهای شما را لکه دار کنند، و نوشیدنی های گازدار حاوی مقدار زیادی قند هستند که می تواند باعث چسبندگی بریس های شما شود و استفاده از آنها ناراحت کننده شود. این نوشیدنی های اسیدی برای سلامت عمومی دندان ها نیز مضر هستند، زیرا می توانند مینای دندان را از بین ببرند و منجر به پوسیدگی شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقدمه ای بر درمان ارتودنسی

البته، لازم نیست تمام این مواد غذایی را به طور کامل حذف کنید – بالاخره یکی از مزایای بزرگ بریس های شفاف این است که مجبور نیستید این کار را انجام دهید! اما اگر می خواهید درمان شما با الاینرهای شفاف تا حد امکان سریع و آسان پیش برود، به خاطر داشته باشید که با الاینرهای شفاف، کاهش مقدار این مواد غذایی می تواند روند را تسریع کند و از بروز عوارض احتمالی در طول درمان جلوگیری کند. مسواک زدن دندان های خود بعد از هر وعده غذایی یا میان وعده قبل از قرار دادن مجدد الاینرها مهم است.

عواقب خوردن با الاینر شفاف من چیست؟

غذا خوردن در حین استفاده از الاینرهای شفاف می تواند عواقبی داشته باشد که عبارتند از:

لک شدن:

لک شدن می تواند در نتیجه خوردن غذاها یا نوشیدنی های دارای رنگدانه (مانند چای یا قهوه، سس کاری، سس سویا، سس گوجه فرنگی) رخ دهد.

ساییدگی و فرسایش الاینرها:

با استفاده مداوم از الاینرها در حین خوردن غذا، ممکن است الاینرها فرسوده شوند و دیگر به درستی جای نگیرند یا به درستی کار نکنند.

شکستگی قطعات مکانیکی:

اگر اجزاء مکانیکی مانند گیره ها یا اتچمنت ها در درمان الاینرهای شفاف گنجانده شوند، خوردن می تواند باعث شکستن آنها شود.

تجمع پلاک در دهان:

خوردن با الاینرها از شستشوی باکتری ها توسط بزاق جلوگیری می کند و بقایای مواد غذایی را در زیر الاینرها به دام می اندازد.

آسیب به الاینرها:

غذا می تواند در داخل، اطراف و زیر الاینرها گیر کند و باعث آسیب شود که ممکن است ترمیم آن دشوار باشد.

مهم است که قبل از صرف غذا، الاینرهای خود را از دهان خارج کنید تا عواقبی مانند موارد ذکر شده رخ ندهند. فراموش نکنید که قبل از قرار دادن الاینرها مسواک بزنید تا ذرات غذا بین دندان های شما و الاینر گیر نکنند. این می تواند خطر بوی بد دهان، پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد.

سخن پایانی

هنگام انتخاب این که چه چیزی را با الاینرهای شفاف بخورید، در بیشتر موارد به ایجاد تغییرات عمده نیاز ندارید. خوشبختانه، شما هنوز گزینه های خوشمزه زیادی دارید که خطر آسیب رساندن به الاینر یا دندان های شما را تهدید نمی کند.

برای ایجاد یک رژیم غذایی ایده آل برای الاینرهای شفاف، روی خوراکی های کم تراکم و جویدنی تمرکز کنید. برای حفظ سلامت دندان ها و پیشرفت مناسب درمان با الاینرهای شفاف و در عین حال ارضاء اشتهای شما، از گزینه های با اندازه نرم تر و قند کمتر استفاده کنید.

در صورت داشتن هر گونه پرسش در مورد اینکه کدام غذاها برای الاینرهای شفاف بی خطر هستند، تردید نکنید و با مطب ارتودنتیست خود تماس بگیرید تا یک قرار ملاقات تعیین کنید. ما خوشحال خواهیم شد که به شما کمک کنیم تا یک رژیم غذایی بهینه برای درمان موفق ارتودنسی ایجاد کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code