آیا برای درمان ارتودنسی کشیدن دندان الزامی است؟

زمانی که احتیاج به زیبا شدن طرح لبخند دارید باید نامرتبی دندان در اولویت اصلاح قرار بگیرد. علاوه بر دندان‌ها زیبایی لثه و لب‌ها نیز در این امر موثر هستند؛ بنابراین باید یک توجه همه جانبه به بافت نرم و بافت سخت صورت انجام گردد.

ردیف شدن دندان‌های شلوغ و غیر مرتب عمدتاً با درمان ارتودنسی انجام می‌گیرد زمانی که نیروهای ملایم باعث حرکت مناسب دندان‌ها شده و در انتها آنها را در یک قوس منظم قرار می‌دهد.

برای اینکه بتوانیم نحوه ی عملکرد نیروهای ارتودنسی را توضیح دهیم ابتدا باید بدانیم که چه عواملی باعث نامرتب شدن دندان‌ها می‌گردند؟ همچنین با شرایطی که نیاز به کشیدن دندان در طول درمان ارتودنسی وجود دارد آشنا خواهیم شد.

کشیدن دندان در ارتودنسی

کشیدن دندان در ارتودنسی

تفاوت اندازه دندان‌ها و اندازه قوس فکی :

این فاکتور یکی از مهم‌ترین عواملی است که ایجاد نامرتبی دندانی را باعث می‌شود. در یک فک کوچک که دندان‌های بزرگ وجود دارد آنها نمی‌توانند منظم و مرتب قرار گیرند؛ لذا می‌بایست در هم فرو رفته یا به محیط یکدیگر تجاوز کنند.گاهی دندانی نهفته می‌شود و گاهی یک دندان به ریشه دندان مجاور خود فشار بیش از حد وارد می‌کند.

برعکس این موضوع نیز صادق است، در استخوان فکی وسیع که دندان‌های کوچکی قرار دارند به علت وسعت ناحیه چیدمان دندانی فاصله نازیبایی بین‌ها ایجاد می‌گردد. درمان ارتودنسی می‌تواند به همراه کارهای ترمیمی زیبایی برای اصلاح این فاصله‌ها کمک کننده و مفید باشد.

عادت‌های نابجای دهانی و فکی :

اگر فردی مدام به دندان‌های خود زبان زده یا جسم محکمی را مدام گاز بگیرد به دندان‌های آن ناحیه فشار زیادی وارد کرده است؛ این باعث می‌گردد در آن ناحیه دندان‌ها تغییر موقعیت پیدا کرده و نامرتب گردند و یا اگر فردی مدام فک خود را در موقعیت غیر صحیح باز و بسته یا به چپ و راست متمایل کند این عادت می‌تواند فک او را تغییر فرم بدهد. در حدی که شاید در آینده مجبور به جراحی فک گردد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کارهایی برای جلوگیری از جابجایی دندان ها

ژنتیک:

مانند بسیاری از بیماری‌ها یا ویژگی‌های جسمی و روحی ما نامرتبی دندانی نیز می‌تواند جنبه ژنتیکی داشته باشد: از جمله دندان‌های نیش نهفته و یا کوچکی و بزرگی بیش از حد فکها. بسیاری از موارد دیده شده است که بزرگی فک پایین از پدر به پسر و کوچکی فک از مادر به دختر بیشتر به ارث می‌رسد.

اختلاط های گوناگون نژادهای بشر در سال‌های اخیر باعث تداخلات متنوع ژنتیکی در دهان و دندان شده در نتیجه عدم تطابق سایز دندان و فک بیشتر شده و این باعث افزایش امار مشکلات ارتودنسی میگردد.

پوسیدگی:

زمانی که دندان شیری کودک ما به خاطر خوردن شکلات و شیرینی، بستنی و ترشیجات زود از حد پوسیده شده و کشیده می‌گردد، صورتی که از فضا نگهدارنده‌ها استفاده نشود دندان‌های مجاور به آن ناحیه حرکت کرده و دندان اصلی متناظر آن کمبود فضا پیدا می‌کند و یا نهفته شده و یا کج رویش می یابد.

گاهی اوقات نیز وقتی که یک دندان پوسیده می‌گردد فضای طرفی آن محدودتر شده و این باعث می‌شود دندان‌های سالم مجاور به سمت آن دندان حرکت پیش روی انجام دهند و در مجموع دندان‌ها نامرتب میگردند. این مطلب یکی دیگر از عواملی هست که توجه ما به امر پوسیدگی و درمان زود هنگام آن را حتی در دوران کودکی و دندان‌های شیری مهم تلقی می‌کند.

تغذیه:

به دلیل اینکه رژیم غذایی فعلی انسان‌ها نسبت به اجداد قدیمی خود نرم‌تر شده و تغذیه به سمت مصرف فست فودها تغییر پیدا کرده است لذا غذاهای سفتی که باعث سایش دندان‌ها هم از نظر عمودی و هم افقی می‌شدند در سبد غذایی کمتر دیده می‌شود، این خود باعث می‌شود که در دندان‌ها سایش‌های طرفی و مجاور اتفاق نیفتد و آنها نامرتب قرار گیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چقدر به ارتودنسی ارزان میتوان اعتماد کرد؟

شرایط کشیده شدن دندان در طول درمان ارتودنسی

شرایط کشیده شدن دندان در طول درمان ارتودنسی

شرایط کشیده شدن دندان در طول درمان ارتودنسی

با شناخت عوامل موثر در نامرتبی دندان‌ها می‌توان تعیین کرد که برای ارتودنسی در یک بیمار می‌بایست دندان کشیده شود یا خیر.

برای فراهم کردن فضای مناسب به منظور ردیف شدن دندان‌ها روش‌های متفاوتی وجود دارد.٣ روش اصلی برای این منظور شامل موارد زیر می‌باشد:

١-اتساع و بازتر کردن قوس دندانها:

زمانی که دندان‌های شما در یک محیط بزرگتر قرار بگیرند فضای مناسبی به ارتودنتیست داده خواهد شد تا آنها را ردیف و مرتب بگرداند. در روش‌های جدید ارتودنسی به وسیله سیم‌های با حافظه می‌توانیم به نحوی قوس فکی را بازتر کنیم که فضای مناسبی برای مرتب شدن دندان‌ها فراهم گردد. این افزایش عرض فکی بیشتر در انتهای قوس دندانی مدنظر می‌باشد.

٢-سایش بین دندانی:

زمانی که بعضی از دندان‌ها به صورت ارثی سایز متفاوت و نامتناسبی با سایر دندان‌ها داشته باشد می‌توانیم با سایش‌های منتخب از مینا، علاوه بر اصلاح سایز آنها فضای مناسبی برای ردیف شدن مابقی دندان‌ها به دست آوریم. این کاهش اندازه‌ها آنقدر ناچیز هستند که هیچ آسیبی به سطوح خارجی ایجاد نمیکند، در عین حال از تجمع این مقادیر  ناچیز میزان مناسبی فضا برای ارتودنسی دندان‌های درهم فرو رفته فراهم می‌شود.

در تمامی مطب‌های ارتودنسی از جمله مطب ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی فرزهای الماسی مخصوصی برای این امر در نظر گرفته شده است که با ضخامت‌های مختلفی در محل‌های مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند.

٣-کشیدن دندانها:

گاهی نامرتبی دندانی به حدی شدید است که علاوه بر اتساع قوس دندانی و یا سایش‌های مینا باز هم کمبود فضای مشهودی وجود دارد.خصوصاً در افرادی که قوس فکی کوچک و دندان‌های درشت دارند، و یا به علت مشکلات فکی دچار تنگی قوس فک بالا یا پایین یا هر دو شده‌اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  با درد ناشی از بریس ها چه باید کرد؟

با کشیدن دو دندان در فک بالا یا دو دندان در فک پایین یا در مجموع چهار دندان در فکین فضای خوبی برای صاف شدن دندان‌ها به دست می‌آید.

کشیدن دندان‌ها در مشکلات استخوانی نیز کاربرد دارد کسی که فک بالای او جلو است از فک بالا دندان کشیده خواهد شد و اگر فک پایین جلو باشد از فک پایین خارج خواهد شد. در حین درمان ارتودنسی تمامی فضاهای ناشی از کشیدن کنترل شده و بسته می‌شود.

اینکه کدام دندان خارج گردد به فاکتورهای مختلفی از جمله سلامت دندان ،مشکل استخوان فک و سایز آنها مربوط می‌شود.

در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی با استفاده از روش‌های جدید و سیمهای مناسب تمامی تلاش بر این هست که دندان‌های شما بدون کشیدن ردیف و مرتب گردد. با دانستن ارزش هر دندان در سلامتی سیستم دهانی و فکی تمامی طرح درمان‌ها در درجه اول بدون کشیدن صورت می‌پذیرد و با تقسیم مناسب نیروهای ارتودنسی این امر امکان‌پذیر خواهد بود. البته هر چقدر سن مراجعه کننده کمتر باشد به علت نرمی استخوان فک بهتر می‌توانیم این عمل را انجام دهیم.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code