چه نوع بریس هایی وجود دارند؟

بریس ها یک گزینه درمانی متداول ارتودنسی در بین کودکان و افراد بزرگسال هستند. آنها می توانند به اصلاح مشکلات مختلف ارتودنسی مانند دندان های کج و فشرده، مشکلات فک و ناهماهنگی بایت کمک کنند. نه تنها این، بلکه بریس ها می توانند مشکلاتی که ممکن است شما یا فرزندتان در تمیز نگه داشتن دندان ها، صحبت کردن یا حتی غذا خوردن صحیح داشته باشید را برطرف کنند. با پیشرفت های اخیر در فناوری دندانپزشکی، بریس ها در حال حاضر راحت تر و براق تر هستند و کمتر از گذشته جلب توجه می کنند.

در این مقاله می خواهیم دانش و تجربه خود در مورد مزایا و معایب بریس های مختلف ارتودنسی را با شما به اشتراک بگذاریم. در حال حاضر شرکت های مختلفی در سراسر دنیا محصولات ارتودنتیک و در درجه اول بریس ها را تولید و توزیع می کنند. انواع جدید بریس ها با طراحی بهبود یافته و اشکال خلاقانه ارائه می شوند، با این وجود، انواع کلاسیک بریس ها محبوبیت خود را حفظ کرده اند. بنابراین تصمیم گیری برای بیمار همیشه سخت است که چه نوع بریس هایی را انتخاب کند: نامرئی تر، گران تر، جدیدتر یا ارزان تر؟

آیا من به بریس نیاز دارم؟

علائمی که نشان می دهمد ممکن است به بریس نیاز داشته باشید:

  • دندان های شما به وضوح کج یا فشرده هستند و اعتماد به نفس شما تحت تأثیر قرار می دهند.
  • آرواره های شما در موقعیتی قرار دارند که هنگام جویدن یا بیدار شدن درد فک یا صدای کلیک کردن دندان ها را در طول خواب دارید.
  • دندان های شما نامرتب هستند، که می تواند باعث تحریکاتی مانند گاز گرفتن داخل گونه ها یا زبان شما شوند.
  • دندان های دائمی شما به درستی رشد نکرده اند زیرا دندان های شیری خود را خیلی زود یا خیلی دیر از دست داده اید.
  • شما یک فک جلو آمده یا عقب رفته دارید (آندربایت و اور بایت).
  • در کشیدن نخ دندان و مسواک زدن مشکل دارید.
  • زبان یا گونه خود را به طور مکرر گاز می گیرید.
  • وقتی دهان شما در حالت استراحت است، دندان های شما به درستی در یک راستا قرار نمی گیرند.
  • مشکلات گفتاری دارید.
  • از راه دهان نفس می کشید.
  • دندان های دائمی که با تأخیر یا دیر در آمده اند.
  • عدم وجود تعدادی از دندان ها یا وجود مادرزادی دندان های اضافی

بریس ها چگونه دندان ها را حرکت می دهند؟

بریس ها با اعمال فشار مداوم روی دندان ها و فک ها، برای تغییر موقعیت آنها و تغییر لبخند عمل می کنند. براکت هایی که به دندان ها چسبانده شده اند، سیم کمانی را در جای خود نگه می دارند که به دندان ها فشار وارد می کند. به مرور زمان دندان ها به موقعیت مورد نظر حرکت می کنند.

بافت نرمی که دندان ها و استخوان ها را احاطه کرده است، الیاف پریودنتال است. این الیاف دندان ها را در جای خود نگه می دارد و می تواند با حرکت دندان ها کشیده یا فشرده شود. هنگامی که بریس ها دندان را به سمت راست حرکت می دهند، الیاف سمت راست فشرده می شود و استخوان جدید در سمت چپ تشکیل می شود تا شکاف را پر کند.

چه مشکلاتی معمولاً ابتدا با بریس ها برطرف می شوند؟

برای اکثر بیماران، درمان به سه مرحله تقسیم می شود:

همراستا کردن

مرحله اول این است که دندان های شما به گونه ای حرکت داده شوند که کنار یکدیگر و در یک راستا قرار بگیرند. دندان ها ممکن است به سمت بالا یا پایین و طرفین حرکت داده شوند، بنابراین لبه دندان ها در یک خط مستقیم قرار می گیرنند.

مشکلات بایت

مرحله دوم، تنظیم بریس ها برای اصلاح هر گونه مشکل بایت، اوربایت، آندربایت یا کراس بایت است. برای بیمارانی که یک یا چند فاصله بین دندان های خود دارند، در این مرحله شکاف ها نیز بسته می شوند.

تنظیم دقیق

در ماه های آخر درمان، هر گونه تنظیم و مرتب کردن کامل می شوند تا قبل از برداشتن بریس ها، همه دندان ها در بهترین حالت خود قرار بگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کارهایی برای جلوگیری از جابجایی دندان ها

چه زمانی شروع به دیدن نتایج خواهید کرد؟

بریس ها فشار ثابتی را به دندان ها وارد می کنند، اما دندان های شما هر روز حرکت نمی کنند. ممکن است تا چند روز پس از تنظیم متوجه درد دندان های خود شوید، در حالی که دندان های شما به فشار جدید عادت کرده اند. بقیه زمان قبل از قرار بعدی، بریس ها دندان های شما را در موقعیت مورد نظر نگه می دارند.

بریس ها برای راحتی و اثربخشی باید به آرامی دندان ها را حرکت دهند. اگر یک متخصص ارتودنسی سعی کند دندان ها را خیلی سریع حرکت دهد، نه تنها دردناک است، بلکه می تواند به ریشه دندان ها و استخوان اطراف دندان ها آسیب وارد کند. دندان های ما به زمان نیاز دارند تا به موقعیت مورد نظر حرکت کنند و بسته به جهتی که دندان ها حرکت می کنند، استخوان دوباره جذب شود یا استخوان جدید ساخته شود.

هر مورد ارتودنسی متفاوت است! برخی از افرادی که به تغییرات جزئی و زیبایی در دندان های خود نیاز دارند، ممکن است تا شش ماه از بریس ها استفاده کنند. سایر بیمارانی که برای رفع چندین مشکل ارتودنتیک دندان و فک خود به درمان پیچیده نیاز دارند، ممکن است تا سه سال به استفاده از بریس نیاز داشته باشند.

قطعات بریس های ارتودنسی

بریس ها از چندین جزء مختلف تشکیل شده اند. هرچه مورد ارتودنسی پیچیده تر باشد، ممکن است به قطعات بیشتری نیاز باشد.

سیم کمانی

سیم کمانی جزئی از بریس است که بیشترین کار را انجام می دهد. سیم ممکن است انعطاف پذیر باشد، اما با ادامه درمان، ممکن است از سیم سفت تری برای اعمال فشار بیشتر استفاده شود. آنها می توانند از فولاد ضد زنگ یا مواد همرنگ دندان ساخته شوند.

براکت ها

براکت ها مربع هایی هستند که روی سطح جلوی هر دندان چسبیده شده اند و سیم کمانی را در جای خود نگه می دارند. کش ها نیز می توانند به براکت های دو قوس بالا و پایین متصل شوند. براکت ها می توانند از جنس استیل ضد زنگ، سرامیک همرنگ دندان یا پلاستیک باشند. براکت های بریس های لینگوال به پشت دندان ها متصل می شوند.

بندهای الاستیک

الاستیک ها نوارهای لاستیکی کوچکی هستند که به براکت ها متصل می شوند. در حالی که بریس ها در حرکت دندان ها کارآمد هستند، گاهی اوقات به کمک کش ها نیاز دارند. بندهای الاستیک که به براکت های بریس ها متصل می شوند از یک فک به فک دیگر متصل می شوند. آنها فشار وارد می کنند تا تک دندان یا گروهی از دندان ها را در جهت خاصی حرکت دهند.

بندهای فلزی

یک حلقه فلزی به دور دندان های عقب قرار می گیرد تا به عنوان تکیه گاه برای بریس ها عمل کند و سیم کمانی را در جای خود نگه دارد.

زنجیر یا چین

زنجیرها یا چین ها رشته هایی از الاستیک هستند که به براکت ها متصل می شوند تا نسبت به سیم کمانی به تنهایی، نیروی بیشتری اعمال کنند. در صورت استفاده از چین، زمان درمان می تواند کاهش یابد.

انواع بریس ها

انواع بریس ارتودنسی

انواع بریس ارتودنسی

بریس های فلزی

پرکاربردترین نوع بریس های ارتودنسی در جهان بریس های ارتودنسی هستند. آنها در بین نوجوانان محبوب هستند زیرا می توان آنها را با رنگ های مختلف روشن کرد تا لبخند را منحصر به فرد کنند. براکت های آنها از فولاد ضد زنگ یا فولاد با طلاکاری در ترکیب با نیکل تیتانیوم ساخته شده اند. دو نوع آخر در موارد واکنش آلرژیک به آلیاژ سنتی استفاده می شوند. فرم و طرح بریس ها به شرکت سازنده و نوع بریس ها بستگی دارد.

این براکت های فلزی همراه با سیم کمانی که برای بازتاب بایت “ایده آل” شما خم شده است، دندان های شما را به آرامی با اعمال فشار به موقعیت مورد نظر حرکت می دهند. به عبارت دیگر، منعکس کننده حالتی هستند که ما از شما می خواهیم پس از درمان آن را حفظ کنید. دندان خود را در حال استراحت در استخوان فک خود تصور کنید. با فشار یک طرف از سیم کمانی، استخوان طرف دیگر در حال از بین رفتن است. دندان حرکت می کند و استخوان جدید در پشت رشد می کند. سیم از میان براکت ها عبور می کند و همانطور که سیم تلاش می کند به شکل اولیه خود بازگردد، برای حرکت دادن دندان های شما فشار وارد می کند. بریس های شما در هر لحظه از درمان ارتودنسی شما در حال کار هستند.

مزایا

بریس های فلزی نسبت به سایر انواع بریس های ارتودنسی مقرون به صرفه تر هستند. آنها در طول دوره درمان بادوام تر و کاربردی تر هستند. قبلاً، آنها نسبت به نمونه های سرامیکی، مزیتی مانند اصطکاک کمتر سیم کمانی در شیار براکت را دارند که بر طول درمان ارتودنسی تأثیر می گذارد. اما طراحان چشمان خود را باز نگه می دارند و اکنون، بازار ارتودنسی بریس های خود تنظیم شونده یا بریس های دیمون (با حداقل اصطکاک)، بریس های سرامیکی با شیار فلزی و بریس های سرامیکی با شیار باز را ارائه می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چقدر به ارتودنسی ارزان میتوان اعتماد کرد؟

معایب

شاید تنها نقطه ضعف آنها جلب توجه کردن آنها باشد اما جای تردید است. برخی از افراد انواع مختلفی از پیرسینگ ها را روی صورت و بدن خود دارند و نمای فولادی بریس ها باعث گیج شدن آنها نمی شود. علاوه بر این، اشکال جایگزین و جالبی از بریس های فلزی وجود دارند: قلب، گل و غیره. و با استفاده از لیگاچورهای الاستیک رنگی می توان بریس های فلزی را رنگی یا غیر رنگی کرد.

انواع بریس ارتودنسی

انواع بریس ارتودنسی

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی تحت عنوان بریس های شفاف نیز شناخته می شوند. بریس های زیبایی سرامیکی در مقایسه با بریس های فلزی ابزاری ارتودنسی هستند که کمتر جلب توجه می کنند زیرا از براکت های شفاف و بی رنگ سرامیکی ثابت تشکیل شده اند. آنها به دلیل جذابیت های زیبایی محبوب هستند.

آنها دقیقاً مانند بریس های فلزی کار می کنند، با این تفاوت اصلی که موادی که برای ساخت آنها استفاده شده است متفاوت است. آنها می توانند تک کریستالی و چند کریستالی باشند. بریس های سرامیکی تک کریستالی به عنوان بریس های یاقوت کبود نیز نامیده می شوند. بریس های چند کریستالی می توانند هم روی سطح جلوی دندان ها و هم روی سطح لینگوال (روی سطح داخلی دندان ها) چسبانده شوند. با این حال در عمل به ندرت از بریس های سرامیکی لینگوال استفاده می شود.

مزایا

ظریف هستند و کمتر به چشم می آیند، همچنین طبیعی تر از بریس های فلزی به نظر می رسند، در عین حال دوام بالایی دارند. ساختار تک کریستالی بریس های شفاف را در مقایسه با سایر بریس های سرامیکی، شفاف تر می کند.

معایب

با وجود ظاهر زیبای این بریس ها، برخی از عناصر فلزی باقی می مانند و در نتیجه روی دندان ها جلب توجه می کنند (مثلاً سیم کمانی). بریس های سرامیکی بدون شیار فولادی باعث افزایش اصطکاک سیم کمانی شده است که باعث طولانی شدن دوره درمان می شود. قبلاً آنها همچنین مشکلات مربوط به جداسازی (برداشتن براکت های متصل) را داشتند، اما در فرآیند “تکامل بریس” این ضعف برطرف شد.

بریس های پلاستیکی از مواد کامپوزیتی ساخته شده اند. آنها شبیه به سرامیک هستند و مزایا و معایب یکسانی دارند، اما می توانیم چند مورد دیگر را برای شما توضیح دهیم: آنها شکننده هستند و رنگ آنها می تواند تغییر کند.

بریس های لینگوال

بریس های لینگوال همان بریس های فلزی ثابت هستند، با این تفاوت که در داخل دهان روی سطح داخلی دندان ها (لینگوال) قرار می گیرند. بنابراین می توانند بدون اینکه قابل مشاهده باشند، دندان ها را به موقعیت صحیح جابجا کنند. محدودیت سنی وجود ندارد، مشروط بر اینکه بافت های پریودنتال اساساً سالم و دست نخورده باشند، یعنی دندان ها هنوز نسبتاً محکم درون استخوان ثابت باشند. ممکن است در ابتدا برخی از تحریکات زبان و مشکلات گفتاری وجود داشته باشند، اما به زودی پس از اتصال، با عادت کردن به بریس های پشت دندانی، این وضعیت بهبود می یابد.

سال به سال با متداول شدن درمان ارتودنسی در بین افراد بزرگسالان، این بریس ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. اما به دلیل مشکلاتی که در استفاده از آنها و سازگاری سخت بیماران با آنها وجود دارد: دشواری نصب آنها برای ارتودنتیست، آسیب به زبان، مشکلات در تمیز کردن دندان ها، محبوبیت آنها چندان فراگیر نیست. با توسعه فناوری ها و همچنین با افزایش تقاضای زیبایی شناختی، این نوع بریس ها محبوبیت خود را بازیافتند.

هر شرکت معروفی که ابزارهای ارتودنتیک را تولید می کند، بریس های لینگوال منحصربه فرد خود را دارد که سعی می کند کار پزشک را ساده کرده و طراحی بریس را برای راحتی بیمار بهبود بخشد. به عنوان مثال، سیستمی از بریس ها وجود دارد که برای هر بیمار به طور جداگانه نه تنها برای بریس ها، بلکه سایر عناصر سیستم نیز با استفاده از آلیاژهای طلا به صورت سفارشی تولید می شوند.

مزایا

نامرئی بودن مطلق آنها روی دندان ها. آنها فقط با دهان باز دیده می شوند.

معایب

دوره عادت کردن به این بریس ها می تواند طولانی تر باشد. مهارت های ویژه برای تمیز کردن دندان نیاز است. تنظیماتی که در هر بار مراجعه لازم هستند طولانی تر هستند (به عنوان مثال هر تنظیم بریس های سنتی 15 تا 30 دقیقه طول می کشد، در حالی که در مورد بریس های پشت دندانی ثابت 20 تا 60 دقیقه طول می کشد). بریس های زبانی یا پشت دندانی می توانند باعث ایجاد مشکل در گفتار شوند؛ و زمانی که یک بریس جدا می شود، زمان بیشتری برای تغییر مکان آن طول می کشد.

بریس های خود تنظیم شونده

بریس های خود تنظیم شونده شکل پیشرفته ای از بریس های فلزی هستند که به حلقه های O- شکل یا کش نیاز ندارند. بریس های معمولی با کش ها بسته می شوند که باعث اصطکاک و فشار می شود و درمان را کندتر و راحت تر می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مال اکلوژن یا بایت مشکل دار

بریس های خود تنظیم شونده سیم را در داخل خود نگه می دارند و مانند یک دروازه در جای خود قفل می کنند. آنها از مکانیزم لغزندگی برای نگه داشتن سیم در جای خود استفاده می کنند که این امکان را برای دندان ها فراهم می کند تا آزادانه، سریع و راحت تر حرکت کنند. بریس های خود تنظیم شونده به گونه ای طراحی شده اند که محتاطانه، راحت و تمیز نگه داشته شوند.

بدون حلقه های O- شکل یا الاستیک ها که باعث ایجاد و انباشته شدن پلاک ها می شوند، بریس های خود تنظیم شونده شما را قادر می سازند تا سلامت و بهداشت دندان های خود را در طول درمان حفظ کنید. براکت های سرامیکی و فلزی خود تنظیم شونده در بازار وجود دارند.

انواع بریس ارتودنسی

انواع بریس ارتودنسی

بریس های اینویزیلاین

بریس های اینویزیلاین شامل یک سری الاینرهای پلاستیکی متحرک شفاف هستند که روی دندان ها قرار می گیرند. آنها تقریباً غیر قابل مشاهده هستند. اینویزیلاین با فناوری تصویربرداری کامپیوتری سه بعدی ساخته شده است و این امکان را برای شما فراهم می کند که هنگام شروع درمان خود، طرح درمان خود را مشاهده کنید، بنابراین می توانید ببینید که پس از اتمام درمان، دندان های صاف شما چگونه به نظر خواهند رسید.

اینها برای حرکت دادن و صاف کردن دندان ها با استفاده از فشار ملایم استفاده می شوند. آنها می توانند تاج دندان های شما را خم کنند اما موقعیت ریشه ها را چندان تغییر نمی دهند.

اگر این بهترین روش برای ارائه یک لبخند کامل به شما باشد، برای همه افراد مناسب نیست که در مشاوره اولیه شما مشخص خواهد شد.

به طور معمول هر الاینر تقریباً 2 هفته قبل از رفتن به سراغ الاینر بعدی استفاده می شود، تا زمانی که دندان های شما در موقعیت صحیح حرکت کرده باشند. آنها فقط باید هنگام خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برداشته شوند. شما تقریباً هر 6 هفته یک مرتبه به مطب مراجعه خواهید کرد تا مطمئن شوید که درمان شما طبق برنامه پیش می رود.

زمان کل درمان معمولاً 9 تا 15 ماه است و میانگین تعداد الاینرهای استفاده شده در طول یک دوره درمان بین 18 تا 30 است، اما همه آنها با یکدیگر متفاوت خواهند بود.

امیدوارم اطلاعات داده شده در انتخاب بریس های ارتودنسی برای شما مفید بوده باشند. و تنها چیزی که باید به آن توجه داشت این است که زیبایی بریس ها بر نتایج درمان تأثیر نمی گذارد: در دستان ماهر یک ارتودنتیست مهم نیست که بریس ها چقدر قابل رویت هستند.

انواع بریس ارتودنسی

انواع بریس ارتودنسی

آیا راهی برای کوتاه کردن زمان درمان با بریس ها وجود دارد؟

با دنبال کردن دستورالعمل های ارتودنتیست خود می توانید اطمینان حاصل کنید که زمان درمان تا حد امکان کوتاه است. شکستگی بریس ها می تواند زمان درمان را افزایش دهد. مهم است که بیماران به محضی که متوجه شکستگی شدند برای اصلاح آن به ارتودنتیست خود مراجعه کنند. زمانی که یک سیم یا براکت شکسته می شود، خنثی کردن تمام دوره سختی که سپری کرده اید، زمان زیادی نمی برد.

اجزاء مختلفی برای بریس ها وجود دارند که می توانند زمان درمان را تسریع کنند. فنرها، ایمپلنت ها یا پین های کوچک تیتانیومی که در فک ها قرار می گیرند، هدگیر و رابر بندها می توانند دندان ها و فک ها را سریع تر از براکت ها و سیم های کمانی به تنهایی به موقعیت دلخواه خود منتقل کنند.

در هر قرار ملاقات چه اتفاقی می افتد؟

شما هر چهار تا هشت هفته یک مرتبه به مطب ارتودنتیست خود مراجعه می کنید تا پیشرفت دندان های خود را بررسی کنید و بریس های خود را تنظیم کنید. سیم های کمانی برای افزایش فشار روی دندان ها تنظیم یا تعویض می شوند تا دندان ها به حرکت در موقعیت دلخواه خود ادامه دهند.

سخن پایانی

در حالی که بریس های فلزی معمولی هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، محبوبیت بریس های شفاف و بریس های لینگوال همراه با ابزارهای متحرک ارتودنسی مانند اینوزیلاین که می توانند برای موارد خفیف دندان های نامرتب و کج استفاده شوند، به طور فزاینده ای رو به افزایش است.

در اولین مراجعه شما به مطب ارتودنسی، مشاوره اولیه توسط متخصص ارتودنسی انجام خواهد شد که در آن به شما توصیه می شود که کدام بریس ها برای شما مناسب هستند. به همین دلیل توصیه می شود برای تصمیم گیری در خصوص انتخاب بریس های ارتودنسی، ابتدا ترجیحات خود را با ارتودنتیست در میان بگذارید، اما برای گرفتن تصمیم نهایی توضیحات ارتودنتیست را نیز مد نظر قرار دهید، زیرا ممکن است یک گزینه برای شما بهتر از دیگری باشد.

‫5/5 ‫(1 نظر)
4 پاسخ

تعقیب

  1. […] جایگزین برای مسواک زدن دندان ها در هنگام استفاده از بریس ها وجود دارد. یکی از گزینه ها استفاده از مسواک های بین […]

  2. […] برای کمک، در این پست در مورد نحوه سفید کردن دندان ها با بریس ها صحبت می کنیم تا تمام اطلاعات مورد نیاز را در اختیار شما […]

  3. […] فرد با بریس ارتونسی تجربه متفاوتی خواهد داشت، اما موارد زیر باید یک ایده […]

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code