عوامل برگشت ارتودنسی/ چقدر احتمال دارد ارتودنسی شکست بخورد؟

زمانی که دندان‌های شما نامرتب هستند، یقیناً طرح لبخند شما دستخوش تغییراتی شده است و برای اینکه این تغییرات اصلاح گردد نیاز به ارتودنسی پیدا می‌کنید. ارتودنسی دانش مرتب کردن دندان‌های شلوغ و درهم فرو رفته و یا دندان‌های فاصله‌دار و نازیبا می‌باشد. در سنین مختلف در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی در این علم می‌تواند به زیباتر شدن لبخندمان کمک بسیار زیادی بکند چه افرادی که دندان‌های فشرده و  چه افرادی که دندان‌هایی با فاصله‌های نازیبا دارند.

در بعضی دیگر دندان‌ها از نظر بعد عمودی مشکل دارند یعنی به اصطلاح اپن بایت و یا دیپ بایت هستند که می‌توان به کمک ارتودنسی دندان‌ها و فکشان را بهبود بخشید.

این نوع درمان‌ها در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی هم در سنین کودکی و هم در نوجوانی و گاهی اوقات در بزرگسالی پاسخگوی نیاز مراجعین به زیباتر شدن لبخندشان می‌باشند.

در دوران کودکی پلاک‌های متحرک بیشتر از درمان‌های ثابت کاربرد دارد؛ زیرا استخوان و عضلات و بافت‌های نگهدارنده فکی به نسبت انعطاف پذیر می‌باشند و این امکان را به ما می‌دهند تا جلو یا عقب بودن بیش از حد فکین را به کمک پلاک‌های متحرک بهبود ببخشیم.

در افرادی که در گروه جوان یا بزرگسال دسته بندی می‌شوند بیشتر از براکت‌های ثابت ارتودنسی کمک گرفته می‌شود تا مشکلاتشان رفع شده ناهنجاری دندانی فکی اصلاح گردد. در این گروه از جامعه چون که استخوان فک سفت‌تر و سخت‌تر شده است حرکت دندان‌ها اندکی دشوارتر می‌باشد و نیروهای ارتودنسی باید با دقت بیشتری اعمال گردند.

چه حرکت ما سریع‌تر و راحت‌تر و چه سخت‌تر و کندتر انجام گیرد تمامی تلاشمان  در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی این خواهد بود که این نتیجه با ثبات بماند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چقدر به ارتودنسی ارزان میتوان اعتماد کرد؟

در صورتی که بزرگسالی دچار مشکلات بعد عمودی یا قدامی خلفی استخوان می‌باشد دیگر پلاک متحرک کارایی ندارد بلکه باید جراحی فک و ارتودنسی برایشان انجام شود. در این نوع روش یعنی روش جراحی، عضلات و استخوان‌ها دچار تغییر موقعیتی و مکانی می‌شوند.

عوامل موثر در بازگشت درمان ارتودنسی

عوامل موثر در بازگشت درمان ارتودنسی

عوامل موثر در بازگشت درمان ارتودنسی

در اینجا سعی خواهیم کرد که عواملی که در برگشت درمان ارتودنسی موثر هستند را طبقه بندی کرده، توضیح دهیم و با شناخت آنها بتوانیم به ثبات درمان کمک قابل توجهی کنیم تا مراجعین کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی بعد از سال‌ها گذشتن از پایان درمانشان دوباره مجبور به ارتودنسی نشوند.

شدت نامرتبی دندانی:

هر چقدر شدت نامرتبی اولیه دندان‌ها قبل از ارتودنسی بیشتر باشد توجه مضاعفی برای جلوگیری از برگشت نتیجه لازم است. لذا مدت باقی ماندن سیم‌های فیکس نگهدارنده پشت دندان‌ها در این موارد باید بیشتر باشد.

سن مراجعه کننده:

اگر شما در سنین بزرگسالی یا میانسالی برای ارتودنسی مراجعه نموده‌اید باید توجه داشته باشید به خاطر وجود عادت‌های دهانی قبلی و ساختار استخوان فکی احتیاج به مراقبت بیشتری بعد از پایان درمان دارید، لذا توصیه می‌شود تا چند سال بعد از اتمام درمانتان سیم‌های فیکس نگهدارنده پشت دندان‌ها قرار داده شود. البته در کودکان و نوجوانانی که هنوز دندان‌های عقلشان رویش پیدا نکرده نیز می‌بایست سیم فیکس نگهدارنده پشت دندان‌ها تا زمان رویش دندان‌های عقل یعنی حداقل ۱۸ تا ۱۹ سالگی باقی بماند.

عادت های دهانی:

عادت‌های نادرست زبانی دهانی می‌تواند به برگشت نتیجه ارتودنسی کمک کند؛ لذا باید تلاش شود بعد از پایان درمان از زبان زدن به پشت دندان‌ها یا انگشت مکیدن یا گاز گرفتن اجسام خارجی مثل مداد یا خودکار و حتی لبه ها جلوگیری به عمل آید.

این عادت‌های نادرست می‌تواند حتی با وجود سیم‌های فیکس بین دندانی با اعمال نیروی ملایم ولی طولانی مدت باعث تغییر موقعیت دندان‌ها شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های سفید نگهداشتن دندان ها حین استفاده از بریس ها

جراحی فک:

افرادی که مشکل اسکلت صورت دارند و در حین درمان ارتودنسی جراحی فک انجام داده‌اند به علت تداخلات عصبی عضلانی جدید بعد از جراحی نیاز به مراقبت بیشتری هستند تا نتیجه درمان با ثبات بماند؛ زیرا هم اکنون عضلات آنها در موقعیت جدیدی قرار دارند که با مسیرهای عصبی قبلی که از مغز دریافت پیام می‌کنند متفاوت شده‌اند لذا ممکن است تحت تاثیر پیام‌های نورونی قدیمی  موقعیت عضلات تغییر کند. در این موارد علاوه بر سیم‌های فیکس دندانی از پلاک‌های شفاف نگهدارنده نیز کمک گرفته می‌شود.

دندانهای عقل:

طبق گفته کتاب‌های مرجع ارتودنسی رویش دندان‌های عقل آخرین حلقه از زنجیره عوامل برگشت دهنده نتیجه ارتودنسی می‌باشند؛ لذا باید به آنها توجه ویژه‌ای کرد.در صورتی که فرزند شما در درمان ارتودنسی خود متوجه فشار از ناحیه دندان‌های عقل گردید حتما توصیه می‌شود با گرفتن یک عکس رادیولوژی تمام فک این ناحیه بررسی شود.

در صورتی که در تصویر رادیولوژی دیده شود فضای کافی برای رویش دندان‌های عقل وجود ندارد به زودی تصمیم بر کشیدن آن خواهیم گرفت، ولی در صورتی که فضای رویشی به نسبت کافی باشد می‌توان فعلاً صبر کرده و در انتهای ارتودنسی بررسی مجدد صورت پذیرد.

در هر صورت وجود یا عدم وجود دندان عقل در افراد مختلف می‌تواند مهم و یا بی تاثیر باشد که این با توجه به نظر ارتودنتیست مشخص خواهد شد.

چرخش شدید دندانی:

اگر در بین دندان‌های نامرتب شما دندانی وجود داشته باشد که شدیداً چرخیده باشد یعنی بالای ۴۰ درجه روتیشن داشته باشد، توصیه می‌شود که سیم فیکس نگهدارنده تا جای امکان سال‌های بیشتری باقی بماند؛ زیرا دندان‌ها با نیروهای اعمال شده توسط الیاف لثه‌ای دوباره ممکن است اندکی به عقب برگردند، حتی در این موارد توصیه می‌شود دندان مذکور اندکی بیشتر از حالت طبیعی چرخانده شود که رفع برگشت اتفاق بیفتد و یا بعد از پایان درمان از جراحی‌های لثه برای برش دادن الیاف لثه‌ای مقاوم استفاده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی اقساطی در تهران

فاصله بین دندانی:

فاصله بین دندانی:

فاصله بین دندانی:

حتماً ملاحظه کرده‌اید که در دهان بعضی از افراد بین دندان‌ها فاصله‌های نازیبایی وجود دارد در صورتی که این فاصله ها با ارتودنسی بسته شوند الیاف لثه‌ای و زبان برای باز کردن این فاصله تلاش خواهند کرد، زیرا بسته شدن فاصله‌ها به حریم موقعیت زبان تجاوز می‌کند. حتی در بعضی از موارد به صورت نادر احتیاج به جراحی کوچک کردن اندازه زبان می‌شود ولی در ۹۰ درصد موارد با قرار دادن سیم فیکس پشت دندان‌ها این امر لازم نخواهد بود. در هر صورت باید دقت کرد هرچند که نیروی زبان ممکن است ملایم باشد ولی چون طولانی مدت اعمال می‌شود باید آن را مهم تلقی کرد.گاهی اوقات در افرادی که فاصله بین دندانی بسیار شدید است می‌توان گفت که سیم‌های فیکس نگهدارنده باید تا آخر عمر پشت دندان‌های مذکور باقی بماند.

نتیجه گیری

از موارد یاد شده در متن فوق باید به عوامل مهمی تلقی شود که توجه به آنها می‌تواند از بازگشت نتیجه درمان ارتودنسی یا عود درمان ارتودنسی شما جلوگیری کند. در نهایت باید متخصص ارتودنسی تمام تلاش خود را بکند که هر کدام یک از عوامل یاد شده دخالتی در برگشت نتیجه درمان ارتودنسی نداشته باشد.

در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی برای تمامی بیماران سیم فیکس پشت دندان‌ها هم در فک بالا و هم فک پایین قرار داده می‌شود.

حتی برای تعداد زیادی از بیماران علاوه بر سیم فیکس از پلاک‌های ریتینر شفاف نگهدارنده در فک بالا یا پایین یا هر دو نیز کمک گرفته می‌شود تا قوس  دندانی مجدداً برنگردد و تمام تلاش در زمینه ثبات درمان صورت خواهد گرفت.

چکاپ های مرتب در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزایی نیز به ثبات درمان شما کمک بسیار قابل توجهی خواهد کرد.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code