ارتودنسی بهتر است یا کامپوزیت دندان؟

امروزه بسیاری از مراجعین به مطب‌های دندانپزشکی متقاضی درمان‌های زیبایی هستند. هدف اصلی آنها اصلاح طرح لبخند می‌باشد. ابتدا باید طرح لبخند را تعریف نمود. یک لبخند زیبا تشکیل شده است از فرمت زیبای لب‌ها، دندان‌هایی با ظاهر مناسب و بافت لثه‌ ای متناسب. بنابراین برای اینکه یک لبخند زیبا باشد باید هم دندان و هم لثه و هم لب‌ها شکل قابل قبولی داشته باشند، علاوه بر شکل می‌بایست رنگ آنها و قوام و بافت آنها نیز زیبا باشد. بسیاری از کلینیک‌های زیبایی با کمک متخصصین این امر در زمینه رفع مشکلات دندان، لثه و لب‌ها به یاری زیبای جویان می‌شتابند. برای اینکه لبهای قشنگی داشته باشیم استفاده از لیزر تراپی، جراحی‌های زیبایی و نیز مراقبت‌های بهداشتی به این امر کمک شایانی می‌کند.
برای اینکه لثه‌های خوبی داشته باشیم می‌توانیم به متخصصین لثه مراجعه کرده و از آنها کمک بگیریم. استفاده از لیزر، کمک گیری از جراحی و داروهای مخصوص می‌تواند به بهبودی لثه‌های ما یاری شایانی برساند. دندان‌ها نیز هم از نظر رنگ و هم از نظر شکل و نیز از نظر مرتب بودن می‌توانند بهبودی پیدا کنند. رنگ دندان‌ها توسط جرم‌گیری، بروساژ، بلیچینگ و درمان‌های جایگزین قابل تغییر می‌باشد.

ارتودنسی دندان یا کامپوزیت دندان؛ کدام بهتر است؟

در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزایی بعد از جرم گیری، بلیچینگ دندانی هم به صورت داخل مطبی (آفیس بلیچینگ) و هم داخل منزل (هوم بلیچینگ) انجام می‌شود که بهترین نتیجه زمانی به دست می‌آید که هر دوی این روش‌ها باهم صورت پذیرد. البته تغییر رنگ‌ها بستگی به عامل آن دارد. در صورتی که رنگ دندان به صورت ارثی تغییر کرده باشد، احتمال اینکه توسط روش‌های فوق اصلاح گردد وجود ندارد. لذا نیاز به درمان‌های ترمیمی زیبایی می‌باشد.
دندان‌هایی را که تغییر رنگ عمیق یا شکستگی و لب پریدگی دارند، می‌توان به وسیله درمان‌های زیبایی و ترمیمی از قبیل کامپوزیت یا لمینیت درمان کرد.
شکل دندان توسط درمان‌های کامپوزیت و یا لمینیت که نوعی درمان ترمیمی زیبایی می‌باشند قابل اصلاح است؛ بنابراین در صورتی که لب پریدگی یا شکستگی یا ترک‌های ریز روی دندان وجود داشته باشد از این روش ها بهره میگیریم.
در کیلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی تمامی درمانهای فوق با بهترین متریال انجام می شود. گاهی اوقات نیز با کمک پروتزهای دندانی از قبیل روکش‌های زیرکونیا اونلی و یا اینلی برای بهبود فرم یک دندان تلاش میکنیم.ر وکش‌های پروتزی علاوه بر تامین استحکام دندانی به زیبا شدن آنها نیز کمک شایانی می‌کند و می‌تواند در تمامی قسمت‌های دهان استفاده گردد.

ارتودنسی دندان یا کامپوزیت دندان؛ کدام بهتر است؟

ارتودنسی دندان یا کامپوزیت دندان؛ کدام بهتر است؟

از جمله موارد دیگری که می‌توان برای بهبود شکل دندان‌ها کمک گرفت استفاده از درمان‌های بایومتریک می‌باشد که جزو جدیدترین متدهای روز دندانپزشکی است.
برای مرتب شدن دندان‌ها با ارتودنسی که به روش‌های نوین و یا کلاسیک انجام می‌گردد می‌توان به اصلاح طرح لبخند کمک کرد. در صورتی که درمان‌های نوین استفاده شود، میزان دیده شدن براکت‌ها کمتر است. لذا تقاضا برای این نوع درمان‌ها در بین مراجعین ارتودنسی روز به روز بیشتر می‌شود؛ زیرا اکثر زیباجویان دوست دارند بدون آنکه اطرافیانشان متوجه شوند ارتودنسی انجام دهند. ارتودنسی برخلاف روش‌های دیگر دندانپزشکی احتیاج به صبر و حوصله بیشتری دارد، زیرا مدت زمان آن ممکن است یک یا چندسال طول بکشد تا بهترین نتیجه حاصل شود که ممکن است این امر از صبر و حوصله بسیاری از بیماران مطب‌های زیبایی خارج باشد؛ لذا بسیاری از مراجعین تقاضا دارند که در حداقل زمان و با یک درمان فوری دارای لبخندی زیبا شوند، که این درخواست نابجا و در بسیاری موارد نامعقول می‌تواند به قیمت تخریب بافت‌های دهان و دندانشان شود.در اینجا تصمیم گیرنده نهایی دندانپزشک و یا متخصص ترمیمی زیبایی و یا متخصص ارتودنسی می‌باشد که به بیمار توضیحات کافی دهد و فواید و مضرات هر روش را کاملاً بیان کند.
البته گاهی اوقات برای اصلاح طرح لبخند می‌توان از درمان ترمیمی زیبایی هم برای اصلاح شکل دندان و هم رنگ آن کمک گرفت، ولی در صورتی که هر کدام از این موارد مناسب باشد برای ردیف شدن دندانها تنها روش منطقی ارتودنسی می باشد.
در اینجا به بررسی مزایا و معایب روش‌های ترمیمی زیبایی در مقابل ارتودنسی می‌پردازیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مزایای مراجعه به ارتودنتیست به جای دندانپزشک

مزایای کامپوزیت ونیر

مزایای کامپوزیت ونیر

مزایای کامپوزیت ونیر

کامپوزیت های ونیر مزایای بسیاری دارند که مورد توجه افراد برای اصلاح طرح لبخند قرار میگیرند که شماری از آنها عبارت اند از:

  1. با پیشرفت علم مواد هم اکنون کامپوزیت‌های ترمیمی ماندگاری بسیار بالایی دارند و زیبایی چشم نواز آنها حتی در حد لمینیت‌های دندانی است.
  2. کامپوزیت ونیرها در جلسات معدودی قابلیت انجام را دارند و برخلاف ارتودنسی ،تحویلشان در یک یا دو هفته پایان میپذیرد.
  3. هزینه کامپوزیت در ترمیم‌های زیبایی نسبت به ارتودنسی معمولاً کمتر است.
  4. مراقبت‌های بهداشتی در کامپوزیت بسیار راحت‌تر از ارتودنسی می باشد.

معایب کامپوزیت ونیر

در کنار مزایای فراوان ونیرهای کامپوزیت، آنها با معایب و مشکلاتی نیز همراه هستند که عبارت اند از:

  1. در صورتی که دندان‌های شما کامپوزیت داشته باشد، همیشه باید در نحوه غذا خوردن نکات مهمی از قبیل گاز نزدن غذاهای سفت و یا نخوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی را لحاظ کنید.
  2. اغلب کامپوزیت‌ها بعد از یک یا دو سال دچار تغییر رنگ‌های سطحی می‌گردند که این نیاز به پالیش‌های مداوم و به اصطلاح پیگیری‌های مرتب دارد.
  3. در بعضی از مهمانی‌ها با نورافشانی‌های مصنوعی ممکن است رنگ کامپوزیت دندانتان به چشم بیاید.
  4. با توجه به این مطلب که روی دندان شما یک جسم خارجی یعنی کامپوزیت سال‌های سال قرار خواهد گرفت ارتباط لثه با دندان به صورت غیر طبیعی خواهد بود لذا احتمال تغییر رنگ و یا حالت بافت لثه در مجاورت کامپوزیت ونیز همیشه وجود دارد.

مزایای ارتودنسی

مزایای ارتودنسی

مزایای ارتودنسی

شماری از مزایای درمان ارتودنسی برای اصلاح طرح لبخند عبارت اند از:

  1. با انجام ارتودنسی به منظور ردیف شدن دندان‌ها بعد از پایان درمان دیگر جسم خارجی مثل کامپوزیت روی دندان‌هایتان قرار ندارد؛ بنابراین نمای دندان‌هایتان طبیعی می‌باشد.
  2. بعد از پایان ارتودنسی دیگر نگران گاز زدن اجسام و خوراکی‌های سفت و یا نوشیدن نوشیدنی‌های رنگی نخواهید بود، زیرا جسم خارجی روی آنها چسبیده نشده است.
  3. با ارتودنسی دندان‌ها به صورت حقیقی در یک ردیف مرتب قرار خواهند گرفت؛ در صورتی که با درمان کامپوزیت شلوغی دندان‌ها به صورت مصنوعی رفع می‌گردد و در واقع از نمای داخل همچنان دندان‌ها ردیف نیستند.
  4. بعد از پایان درمان ارتودسی دیگر نگران ایجاد التهاب در لثه‌هایتان نخواهید بود زیرا کامپوزیتی به دندان چسبیده نشده است که برای لثه یک جسم خارجی تلقی گردد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نکاتی برای رعایت بهداشت دهانی در طول درمان ارتودنسی

معایب ارتودنسی

  1. درمان ارتودنسی نیز ممکن است از دید افراد دارای معایبی همچون موارد زیر باشد:
    همه می‌دانیم که ارتودنسی زمانبر است و احتیاج به صبر و حوصله بسیار بیشتری نسبت به یک یا دو جلسه درمان کامپوزیت دارد.
  2. در طی ارتودنسی شما می‌بایست وجود براکت‌ها روی دندان‌هایتان را تحمل کرده، آنها را مرتب تمیز کنید و هر ماه یک بار به ویزیت ارتودنتیست خود بروید.
  3. هزینه ارتودنسی و هزینه‌های جانبی آن معمولاً بیشتر از درمان کامپوزیت می‌باشد و در انتهای درمانی ارتودنسی شاید نیاز به سفید کردن دندان‌ها نیز باشد.

نتیجه گیری

در صورتی که سلامت دهان و دندان‌هایتان را دوست دارید و می‌خواهید برای همیشه دندان‌های ردیف و بدون ایجاد پوسیدگی و التهاب لثه داشته باشید حتماً توصیه می‌گردد که نامرتبی دندان‌هایتان را توسط ارتودنسی رفع نمایید نه درمان‌های کامپوزیت. در واقع اصلاح شلوغی دندان با کامپوزیت پاک کردن صورت مسئله می‌باشد نه حل کردن آن. در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی تمام تلاشمان را می‌کنیم که مشکل نامرتبی دندانی شما را به طور اصولی حل کنیم تا سالهای سال از لبخندتان به صورت طبیعی لذت ببرید.

‫1/5 ‫(1 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code