پاسخ به همه ابهامات پیرامون ارتودنسی کوتاه مدت و فوری

ارتودنسی یکروزه و ارتودنسی فوری چیست؟

دانش ارتودنسی بر مبنای حرکت دندان‌ها می‌باشد. دندان یک جسم زنده است؛ بنابراین نیروهایی که به آن وارد می‌شود باید حساب شده باشد. رگ‌های خونی و اعصابی که وارد دندان می‌شود بسیار حساس بوده و باید تحت مراقبت قرار داشته باشند. هر چقدر که نیروهای مکانیکی وارد شده به دندان سبک‌تر باشد، تاثیر منفی آنها نیز کمتر خواهد بود ولی در صورتی که فشارهای وارده به سیستم دندانی در فک و صورت زیادتر از تحمل دندان باشد ممکن است صدمات جبران ناپذیری وارد کنند؛ بنابراین در علم ارتودنسی محاسبه نیروها بسیار مهم هستند.

ارتودنسی یکروزه و ارتودنسی فوری چیست؟

ارتودنسی یکروزه و ارتودنسی فوری چیست؟

یکی از موارد دیگر که باید در علم مرتب کردن دندان‌ها لحاظ شوند جهت نیروهای ارتودنسی می‌باشد. جهت نیروهای ارتودنسی باید در سمت و سویی باشد که به لق شدن یا خارج شدن دندان از حفره دندانی کمکی نکند. پس بنابراین اندازه‌گیری دقیق سمت و سوی نیروهای وارده نیز جزو ملزومات مهم این رشته می‌باشد.
در مجموع می‌توان گفت که در صورتی که نیرویی با شدت مناسب و در جهت مناسب به دندان‌ها وارد شوند امکان افزایش سرعت ردیف شدن آنها ایجاد می‌شود، و هرچه سرعت حرکت بیشتر باشد زمان مرتب شدن آنها نیز کوتاه‌تر خواهد بود.
علاوه بر این خصوصیات مکانیکی می‌توان از خصوصیات بیوشیمیایی نیز کمک گرفت. وجود مولکول‌های شیمیایی که بر تسریع حرکت دندان‌ها کمک می‌کند در آزمایشات علمی مشاهده شده است، افزایش گردش خون نیز می‌تواند به این امر کمک کند. بنابراین وجود مولکول‌های تسریع کننده حرکت دندان و همچنین گردش خون بالا باعث سریع‌تر شدن زمان ارتودنسی می‌شود. استفاده از لیزرهای کم توان و یا جراحی‌های سبک برای افزایش خونرسانی اطراف استخوان دندانی از جمله راهکارهای علم روز دنیاست.

ارتودنسی سریع یا فوری

ارتودنسی سریع یا فوری

موانع موجود برای ارتودنسی سریع یا فوری

در کنار مواردی که ذکر شد باید از موانع حرکت دندان نیز یاد کرد که شامل فاکتورهای مکانیکی و فاکتورهای بیوشیمیایی می‌شوند. وجود استخوان‌های سخت و یا تجمع کلسیم در مسیر حرکت ارتودنسی یک مانع جدی برای دندان است.
دندانی که سال‌های قبل کشیده شده است جای خود را به یک تیغه بسیار فشرده کلسیمی می‌دهد که سد محکمی در برابر دندان می‌باشد و برای اینکه بتوان از این سد عبور کرد چاره‌ای جز جراحی نداریم. مصرف ترکیبات مسکن و آرامبخش نیز می‌تواند به طور غیر مستقیم باعث اختلال در سرعت ارتودنسی گردد که در واقع به نوعی فاکتور بیوشیمیایی در این مسیر محاسبه می‌شود.
عادت‌های اشتباه غذایی و یا خوردن لقمه‌های بسیار سفت در یک سمت از فک می‌تواند مانع حرکت دندان شوند. برخورد پیشرس دندان‌های فک مقابل به همدیگر نیز می‌تواند باعث کندتر شدن معادلات سرعت در علم ارتودنسی گردند؛ لذا باید توسط فرزهای مخصوص این تماس‌های مزاحم اصلاح گردند و حتی الامکان کوتاه شوند.
هر کدام از موارد اخیر در صورتی که برطرف شوند دوره درمان ارتودنسی را کوتاه‌تر خواهند کرد؛ البته سنین کمتر و استخوان نرم‌تر نیز می‌تواند ارتودنسی را سریع‌تر کند.به طور مثال در تحقیقی که اخیراً در ایران انجام شده است به علت کمبود ویتامین D در خانم‌های ایرانی استخوان نرم‌تر و حرکت ارتودنسی سریع‌تر می‌باشد که البته این خبر، خبر خوشحال کننده‌ای نمی‌باشد.
تا اینجا در مورد موارد مثبت و موارد منفی در ارتودنسی سریع صحبت کردیم ولی باید همیشه توجه داشته باشیم کیفیت درمان هرگز فدای سرعت آن نشود، زیرا در صورتی که ما یک ارتودنسی کوتاه مدت داشته باشیم ولی دندان‌ها آسیب دیده باشند نتیجه خوبی حاصل نشده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی اقساطی در تهران

ارتودنسی فوری در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی

در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزايی تمام تلاش ما بر این روال است که بهترین نتیجه در حداقل مدت زمان کسب شود. استفاده از سیم‌هایی با حافظه مکانیکال و و تجهیزات ارتودنسی به روز در این امر بسیار کمک کننده هستند. بهره‌گیری از ارتودنسی نامرئی یا همان الاینر برای بسیاری از مراجعین ما کمک کرده است که با پیش بینی کامپیوتری بتوانیم به بهبود نامرتبی دندانشان در حداقل زمان کمک کنیم؛ زیرا کامپیوتر توسط هوش مصنوعی می‌تواند مرحله به مرحله مرتب شدن دندان‌هایشان را پیش بینی کرده و به این صورت مدت زمان درمان به حداقل برسد. حتی می‌توان نامرتبی‌های ساده تا متوسط را در کوتاه‌ترین زمان برطرف کرد. بدیهیست که شلوغی شدید دندانی جزو این موارد سریع دسته‌بندی نمی‌گردد. البته احتمال این می‌رود که با پیشرفت علم مواد در آینده درمان‌های فوری در این زمینه نیز محقق گردد.

ارتودنسی سریع یا فوری

ارتودنسی سریع یا فوری

برگشت ارتودنسی فوری؛ آیا واقعیت دارد؟

نکته بسیار مهم دیگر در زمینه ارتودنسی سریع این است که بعد از پایان درمان به هیچ عنوان دندان‌ها را به حال خود رها نکنیم، زیرا به همان سرعت که ردیف شده‌اند به همان سرعت نیز ممکن است به حالت اولیه برگردند. پس بنابراین می‌بایست حتماً از نگهدارنده‌های ثابت و یا متحرک و یا ترکیب این دو استفاده گردد. بدین صورت که مراجعه کننده عزیزمان با بهره‌گیری از نگهدارنده ها کوتاهی زمان درمان خود را جبران کند.

حداقل ۶ ماه زمان لازم است تا استخوان و رگ‌های خونی جدید اطراف موقعیت فعلی دندان‌ها تشکیل گردند، سپس الیاف لثه‌ای و کلاژن به طور کامل بافتهای دندانی و استخوانی را محافظت و مراقبت نموده بازگشت آنها را مسدود میکنند. با این حال ریتینرهای ثابت و متحرک مانع از کوچک‌ترین حرکت ناخواسته دندانی میگردند زیرا ساخته شدن الیاف کلاژنی در افراد مختلف با نژادهای متفاوت فرق می‌کنند. وجود بیماری‌هایی مانند دیابت نیز برای برگشت نتیجه درمان مضر هستند.
ارتودنسی زمانی درمانی منطقی و مفید خواهد بود که نتیجه دراز مدت آن بهتر از نتیجه کوتاه مدت آن باشد. بنابراین با توجه به حساسیت مراجعین بر این مطلب که می‌خواهند درمانشان در حداقل زمان انجام شود ولی به همه آنها توضیح داده می‌شود که نتیجه درمان می‌بایست در دراز مدت نیز قابل قبول باشد و فقط نباید به نتیجه کوتاه مدت آن توجه شود؛ لذا در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی با استفاده از ابزارهای نوین ارتودنسی از جمله لیزر تراپی، بهره گیری از الاینرها یا همان ارتودنسی نامرئی، جراحی‌های افزایش گردش خون و تکیه‌گاه‌های مطلق یا مینی اسکروها (که در واقع پیچ‌های فلزی محکمی هستند که در استخوان اطراف دندان پیچ می‌شوند) به تسریع درمان شما کمک می‌کنیم و در انتها نیز با بهره‌گیری از سیم‌های فیکس نگهدارنده با کیفیت عالی ونیز پلاک‌های متحرک نگهدارنده یا همان اسیکس با تمام توان از ماحصل ارتودنسی شما محافظت می‌نماییم.
همکاری مراجعین گرامی در ویزیت‌های به موقع و منظم و نیز استفاده از الاستیک‌های ارتودنسی به طور مرتب، محافظت از براکت‌ها یا همان بریس‌های موجود در داخل دهان و سیم‌های ارتودنسی، جرم‌گیری و مراقبت‌های بهداشتی که باعث کاهش اصطکاک بین دندان‌ها می‌گردند ازجمله مهمترین نکاتی هستند که در جهت تسریع ارتودنسی شما به کمک ما می‌آیند.
امیدواریم که با موارد یاد شده بتوانیم در کلینیک ارتودنسی دکتر مهدی فهیمی هنزائی در این امر همراه شما باشیم و به بهترین نتیجه دست یابیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا معمولا ارتودنسی درمانی طولانی مدت است؟ ارتودنسی سریع چیست؟
‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code