کارهایی برای جلوگیری از جابجایی دندان ها

متوجه شده اید که دندان های شما در حال جابجا شدن هستند؟ این تصور شما نیست. جابجایی دندان ها یک فرآیند طبیعی است که برای همه افراد اتفاق می افتد. معمولاً این جابجایی تدریجی است و مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، ممکن است برخی عوامل باعث شوند دندان ها با سرعت بیشتری جابجا شوند، که ممکن است شروع به ایجاد نگرانی کند. ممکن است دندان ها در جهت های ناخواسته شروع به حرکت کنند که منجر به کج شدن، فواصل در حال افزایش یافتن یا اوربایت و آندربایت قابل توجه می شود.

هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، جابجایی دندان ها می تواند تأثیر منفی داشته باشد. برخی از مشکلاتی که ممکن است در اثر جابجایی دندان ها ایجاد شود عبارتند از:

  • خجالت کشیدن هنگام لبخند زدن
  • مشکل در پاکسازی صحیح دندان ها
  • پوسیدگی دندان ها و بیماری لثه متعاقبا آن
  • درد ناشی از حرکت دندان ها یا درد در نتیجه پوسیدگی (از جمله درد دندان، درد فک و سردرد)
  • مشکلات گفتاری

خوشبختانه جابجایی دندان مشکلی است که قابل برطرف شدن است. این راهنما اطلاعات بیشتری در مورد جایجایی دندان ها و کارهایی ارائه می دهد که می توانید برای جلوگیری از آن انجام دهید.

علم پشت جابجایی دندان ها

بسیاری از ما دندان های خود را استخوان هایی می دانیم که داخل استخوان های فک و جمجمه ما ثابت شده اند. اما اصلاً این طور نیست. از نظر فنی، دندان های ما اصلاً استخوان نیستند. بر خلاف استخوان ها، آنها حاوی مغز و یا هیچ قدرت بازسازی نیستند. آنها بیشتر از مواد معدنی غیر آلی مانند کلسیم تشکیل شده اند، اما حاوی بافت های دیگری هستند که درون استخوان ها یافت نمی شوند. آنها همچنین مستقیماً به داخل جمجمه و استخوان فک ما متصل نیستند، بلکه در واقع توسط رباط ها به یکدیگر متصل می شوند. در نتیجه آنها به طور مستقل به استخوان ها واکنش نشان می دهند.

دندان های ما همیشه به طور طبیعی به سمت جلو حرکت می کنند. این تحت عنوان لغزش مزیال شناخته می شود و اعتقاد بر این است که به دلیل مزایای تکاملی گذشته رخ می دهد. انسان ها به شدت به دندان های خود به عنوان ابزار تکیه می کرده اند که باعث فرسودگی و باریک شدن آنها از اطراف می شد. فرسودگی کناره های هر دندان منجر به ایجاد شکاف می شود- لغزش مزیال راهی برای پر کردن طبیعی این شکاف ها با جلو بردن دندان ها به درون این شکاف ها است.

در حالی که دندان ها می توانند به طور طبیعی حرکت کنند، عوامل دیگری نیز می توانند روی حرکت دندان های ما تأثیر بگذارند. آسیب به دهان و فشار وارد شده ممکن است باعث شود دندان ها شروع به حرکت کنند- و این حرکت می تواند سریع تر باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا در طول بارداری می توان درمان ارتودنسی انجام داد؟

پس چرا دندان های من جابجا می شوند؟

همانطور که گفته شد، دندان ها در نتیجه لغزش مزیال می توانند به طور طبیعی جابجا شوند، اما این معمولاً تدریجی است. اگر جابجایی دندان ها قابل توجه باشد، ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد. دندان ها ممکن است به طور قابل توجهی شروع به جابجا شدن کنند اگر:

  • شما اخیراً بریس ها را برداشته اید.
  • شما اخیراً دندان کشیده اید.
  • شما به بیماری لثه یا تحلیل لثه مبتلا شده اید.
  • شما دندان قروچه می کنید.
  • یک بایت مشکل دار نیز باعث جابجایی دندان های شما می شود.

همه این دلایل به صورت مجزا و با جزئیات بیشتر در زیر مورد بحث قرار می گیرند…

شما اخیراً بریس ها را برداشته اید.

شما اخیراً بریس ها را برداشته اید.

شما اخیراً بریس ها را برداشته اید.

دلیل شماره یک برای نصب بریس ها، دستیابی به دندان های صاف است. با این حال، پس از درمان موفق ارتودنسی، دندان ها می توانند به موقعیت قبلی خود بازگردند.

به همین دلیل است که اکثر ارتودنتیست ها استفاده از نگهدارنده پس از برداشتن بریس ها را توصیه می کنند. آنها معمولاً در شب استفاده می شوند و از بازگشت دندان ها به شکل قبلی خود جلوگیری می کنند. اگر از نگهدارنده استفاده نکرده اید، این می تواند دلیلی برای حرکت دندان های شما باشد.

شما اخیراً دندان کشیده اید.

اگر اخیراً دندان کشیده اید (یا متأسفانه در نتیجه حادثه دندان شما کنده شده است)، ممکن است دندان های باقی مانده شما برای پر کردن این شکاف به جلو حرکت کنند. در موارد دیگر، دندان هایی که مستقیماً در بالا یا پایین محل دندان از دست رفته قرار دارند ممکن است شروع به رشد کنند (بنابراین اینگونه به نظر می رسد که شما یک دندان بلندتر دارید!). این دندان های باقی مانده احساس می کنند که هیچ چیزی مانع آنها نیست و به همین دلیل داخل فضای خالی شروع به رشد می کنند.

آیا کشیدن دندان عقل می تواند باعث جابجا شدن دندان های دیگر شود؟ به طور کلی، خیر. دندان های عقل درست در قسمت عقب دهان قرار دارند و دندان ها بیشتر تمایل دارند برای پر کردن شکاف هایی حرکت کنند که در جلوی آنها قرار دارند نه شکاف های پشتی خود. ممکن است لازم باشد دندان عقل به دلیل مشکلات مربوط به نهفتگی کشیده شود، اما معمولاً باعث حرکت دندان های دیگر نخواهد شد. در حالی که در گذشته تصور می شد که دندان عقل یکی از علل اصلی جابجا شدن دندان ها است، تحقیقات جدید نشان داده اند که اینطور نیست.

شما به بیماری لثه یا تحلیل لثه مبتلا شده اید.

دندان ها و بریس ها با درمان ارتودنسی با هدف دستیابی به لبخندی زیبا و عملکردی در هم تنیده هستند. با این حال، روند صاف کردن دندان ها با بریس ها گاهی اوقات می تواند منجر به بروز ناراحتی موقت یا تغییر در راستای فک و عملکرد عضلات شود. اینجاست که فیزیوتراپی می تواند نقش مهمی ایفا کند.

فیزیوتراپیست ها در بهینه سازی سلامت اسکلتی- عضلانی تخصص دارند که شامل رسیدگی به مسائل مربوط به فک، عضلات صورت و مفصل فکی- گیجگاهی (TMJ) می شود. آنها می توانند تمرین ها و تکنیک های مناسبی را برای کاهش ناراحتی مرتبط با بریس ها، بهبود تحرک فک و اطمینان از عملکرد مناسب ماهیچه ها در طول سفر ارتودنسی ارائه دهند. این رویکرد مشترک بین ارتودنسی و فیزیوتراپی نه تنها به بیماران کمک می کند تا لبخند صاف تری داشته باشند، بلکه سلامت کلی دهان و راحتی را در طول فرآیند درمان را ارتقاء می دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاسخ به همه ابهامات پیرامون ارتودنسی کوتاه مدت و فوری

شما دندان قروچه می کنید.

آیا در خواب دندان های خود را روی یکدیگر فشار می دهید و می سایید؟ این اختلال شایع که تحت عنوان “براکسیسم یا دندان قروچه” شناخته می تواند منجر به ساییدگی نوک دندان ها هنگام ساییدن دندان ها روی یکدیگر شود و در موارد شدید می تواند منجر به جابجایی دندان ها شود. ساییدن مداوم دندان ها روی یکدیگر در جهت خاصی ممکن است در نهایت باعث تغییر بایت شما شود.

یک بایت مشکل دار باعث جابجایی دندان های شما می شود.

یک بایت مشکل دار باعث جابجایی دندان های شما می شود.

یک بایت مشکل دار باعث جابجایی دندان های شما می شود.

اگر اوربایت یا آندربایت شدید دارید، دندان های شما در حال حاضر نامرتب هستند. با این حال، آنها می توانند در طول زمان حتی بیشتر ناهماهنگ شوند. هنگام فشردن دندان های خود، ممکن است متوجه شوید که دندان های عقب شما در پشت دندان های جلو (یا برعکس) قرار می گیرند که می تواند باعث شود ردیف دندان های بیرون زده حتی بیشتر به جلو رانده شود. بایت نامناسب (که از نظر پزشکی تحت عنوان «مال اکلوژن» شناخته می شود) ممکن است چیزی باشد که شما با آن متولد شده اید، اما می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، از مکیدن انگشت شست (شایع در کودکان خردسال) گرفته تا به دلیل وجود تومور داخل دهان.

آیا دندان های من خود به خود به جای درست باز خواهند گشت؟

اگر متوجه شده اید که دندان های شما در حال حرکت هستند، بعید است که به موقعیت طبیعی خود بازگردند. در واقع، آنها به احتمال زیاد به جابجا شدن ادامه خواهند داد- که می تواند باعث بدتر شدن فواصل ناخواسته، فشردگی بیش از حد یا بدتر شدن بی ثباتی شود!

برای جلوگیری از جابجایی دندان ها چه باید کرد؟

اگر دندان های شما در حال جابجا شدن هستند، احتمالاً می خواهید راه حلی برای جلوگیری از این ادامه این مشکل پیدا کنید. بهترین راه حل می تواند به دلیل جابجایی دندان های شما بستگی داشته باشد.

اگر اخیراً براکت ها را برداشته اید، ارتودنتیست شما باید یک ریتینر سفارشی برای شما تهیه کرده باشد. مهم است که این ریتینر را استفاده کنید تا دندان های خود را در جای خود نگه دارید- شما نمی خواهید این همه کار سخت را بی اثر کنید! اگر ریتینر شما دیگر مناسب نیست، ممکن است بخواهید یک نوبت ویزیت از متخصص ارتودنسی خود بگیرید. در موارد جدی، ممکن است بریس ها نیاز به نصب مجدد داشته باشند.

برای جلوگیری از جابجایی دندان ها چه باید کرد؟

برای جلوگیری از جابجایی دندان ها چه باید کرد؟

اگر اخیراً دندانی را از دست داده اید و اکنون شکافی دارید، بهتر است به دنبال راه هایی برای پر کردن این شکاف باشید. دندان های باقی مانده شما به طور طبیعی سعی می کنند این شکاف را پر کنند. با نصب ایمپلنت دندان یا نصب بریج دندانی، می توانید از شر این شکاف خلاص شوید و از حرکت دندان جلوگیری کنید. اگر دندانی است که برای جلوگیری از فشردگی بیش از حد کشیده شده است، برای کمک به حرکت دندان ها و پر کردن شکاف می توان بریس ها را توصیه کرد.

اگر به بیماری لثه یا تحلیل لثه مبتلا هستید، بهتر است به یک پریودنتیست مراجعه کنید تا راه های درمان آن را بررسی کند. مسواک زدن و ارتقاء بهداشت دندان می توانند به تقویت لثه ها کمک کنند. در برخی موارد، برای تغییر موقعیت دندان ها می توان از بریس ها استفاده کرد.

اگر دندان قروچه می کنید، ممکن است بخواهید با دندانپزشک خود در مورد راه حل صحبت کنید. اگر نوک دندان های شما ساییده شده اند و دردناک هستند، ممکن است به درمان دندانپزشکی نیاز باشد. ممکن است بتوانید برای جلوگیری از دندان قروچه بیشتر، محافظی برای استفاده در شب در نظر بگیرید. برای رفع نامرتبی دندان ها، بریس ها ممکن است یک گزینه باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه در مورد ارتودنسی نامرئی باید بدانید!

اگر بایت مشکل داری داشتید، باید دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که هیچ مشکل جدی باعث بروز آن نشده است. بریس ها می توانند راه حلی برای بازگرداندن بایت شما به حالت عادی و همچنین جلوگیری از جابجایی بیشتر دندان ها باشند.

بنابراین، آیا بریس ها راه حل هستند؟

در همه موارد، بریس ها می توانند راه حل باشند. این روش صاف کردن دندان ها به خلاص شدن از شر هر گونه شکاف، کجی یا ناهماهنگی بایت کمک می کند و همچنین از ادامه حرکت دندان ها جلوگیری می کند.

اما اگر بریس نخواهم چه؟

بیشتر ما هنگامی که به کلمه بریس فکر می کنیم، بریس های ریلی سنتی را به ذهن می آوریم- اما این تنها یکی از روش های صاف کردن دندان ها است. در حال حاضر بریس ها به اشکال مختلفی از جمله بریس های لینگوال و بریس های سرامیکی وجود دارند.

و سپس بریس های شفافی وجود دارند که توسط ارتودنتیست ها ارائه می شوند.

بریس های شفاف چگونه می توانند به جابجایی دندان ها کمک کنند؟

بریس های شفاف چگونه می توانند به جابجایی دندان ها کمک کنند؟

بریس های شفاف چگونه می توانند به جابجایی دندان ها کمک کنند؟

بریس های شفاف ما برای کمک به بازگرداندن دندان های نامرتب به سر جای خود طراحی شده اند. بر خلاف بریس های فلزی سنتی، بریس های شفاف به شکل یک الاینر نامرئی هستند. آنها شباهت بسیار زیادی به ریتینر دارند- اما می توان از آنها در طول روز استفاده کرد. برای دریافت آنها ابتدا باید از دندان های شما قالب گیری شود. از روی قالب ها الاینرهای سفارشی برای کمک به صاف کردن دندان های شما ساخته می شوند. این الاینرها به نوبت استفاده می شوند تا به تدریج دندان ها را به جای درست خود هدایت کنند.

مزایای بریس های شفاف

بریس های شفاف نسبت به دیگر انواع بریس ها، مزایای زیادی دارند. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • ظاهری نامرئی. بریس های شفاف شفاف هستند و عملاً قابل مشاهده نیستند. آنها در مقایسه با بریس های فلزی سنتی، می توانند به بسیاری از افراد اعتماد به نفس بیشتری بدهند.
  • ارتقاء بهداشت دهان و دندان. بریس های شفاف نسبت به بریس های سنتی راحت تر تمیز می شوند. با بریس های فلزی باید هنگام مسواک زدن بسیار مراقب باشید تا از ایجاد پلاک جلوگیری کنید. بریس های شفاف متحرک هستند و این امکان را برای شما ایجاد می کنند تا دندان های خود را طبق معمول تمیز کنید، در حالی که این امکان را برای شما فراهم می کند که بریس ها را به طور جداگانه تمیز کنید.
  • بهبود راحتی. استفاده از بریس های شفاف راحت تر از بریس های فلزی است. آنها به گونه ای طراحی شده اند که مناسب باشند. شما تکه های فلزی در دهان ندارید که به داخل گونه ها و لب هایتان ساییده شود.
  • بدون محدودیت در غذا خوردن. در مورد آنچه می توانید بخورید محدودیتی وجود ندارد. ممکن است نتوانید غذاهای چسبناک خاصی را با بریس های سنتی بخورید. بریس های شفاف را می توان هر زمان که غذا می خورید خارج کنید و این امکان را به شما می دهد تا از همه غذاهای قبلی خود لذت ببرید.
  • زمان کمتر برای تکمیل درمان. با بریس های فلزی ممکن است 2 تا 3 سال طول بکشد تا درمان کامل شود. در مورد بریس های شفاف، معمولاً فقط 4 تا 6 ماه طول می کشد تا دندان ها صاف شوند.
‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code