آیا برای بریس ها دندان های پرمولر کشیده می شوند؟

در این نوشته می خوانید:

دندان های پرمولر و عملکرد آنها چیست؟

دندان های پرمولر که تحت عنوان دو پایه نیز شناخته می شوند، در نواحی عقب دهان، درست در پشت دندان های نیش قرار دارند. افراد بزرگسال معمولاً 8 دندان پرمولر دارند – 4 دندان در قوس دندانی بالا و 4 دندان در قوس دندانی پایین.

دندان های پرمولر چندین عملکرد مهم دارند:

·       آنها به گاز زدن و جویدن غذا کمک می کنند – محل و شکل آنها این امکان را برای آنها فراهم می کند تا غذا را در حین جویدن خرد، آسیاب و تجزیه کنند.

·       آنها از ساختار صورت حمایت می کنند – ریشه دندان های پرمولر برای حفظ ساختار و خطوط گونه ها و لب ها پشتیبانی ایجاد می کنند.

·       آنها به گفتار کمک می کنند – دندان های پرمولر در تلفظ و گفتار مناسب نقش دارند.

·       آنها نیروهای بایت را توزیع می کنند – دندان های پرمولر مقداری از نیروی ایجاد شده در هنگام گاز گرفتن و جویدن را تحمل می کنند. این کار از دندان های مولر عقب در برابر نیروهای بیش از حد محافظت می کند.

·       آنها هضم را آغاز می کنند – دندان های پرمولر با آسیاب کردن غذا، سطح را برای هضم مواد شیمیایی و عملکرد آنزیم افزایش می دهند. این کار به تجزیه نشاسته، چربی و پروتئین کمک می کند.

دندان های پرمولر با شکل و موقعیت منحصر به فرد خود نقش مهمی در گاز زدن، جویدن، گفتار و شروع فرآیند هضم ایفا می کنند.

دندان های پرمولر و عملکرد آنها چیست؟

دندان های پرمولر و عملکرد آنها چیست؟

چرا ممکن است دندان های پرمولر برای بریس ها کشیده شوند؟

در برخی موارد، ارتودنتیست ممکن است کشیدن یک یا چند دندان پرمولر را قبل از قرار دادن بریس ها روی دندان ها توصیه کند. چندین دلیل ممکن برای این پیشنهاد وجود داشته باشند:

برای برطرف کردن فشردگی

یکی از شایع ترین دلایل، برطرف کردن فشردگی دندان ها است تا فضای کافی برای تراز کردن آنها وجود داشته باشد. دندان های پرمولر اغلب به این دلیل انتخاب می شوند که دور از دندان های جلو قابل مشاهده قرار دارند. این باعث می شود تأثیر آنها بر ظاهر به حداقل برسد. کشیدن دندان های پرمولر با بستن این شکاف ها هنگام صاف شدن دندان ها فضا ایجاد می کند.

برای اصلاح فک نامناسب

در صورت عدم تطابق بین اندازه های دو فک بالا و پایین، کشیدن دندان های پرمولر می تواند به “استتار” این اختلاف و بهبود هم ترازی بایت کمک کند.

برای اصلاح اوربایت عمیق

بیماران با همپوشانی عمودی بسیار عمیق دندان های جلو هنگام گاز زدن، ممکن است از کشیدن دندان های پرمولر برای کاهش این اوربایت بهره مند شوند.

برای ایجاد امکان حرکت دندان های جلو آمده

اگر دندان های جلوی فک بالا و یا پایین بیش از حد جلو آمده باشند، کشیدن دندان های پرمولر فضا را برای جمع کردن آنها در موقعیت بهتری که با دندان های دیگر هماهنگ است ایجاد می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه باید درباره بریس های فلزی بدانید!

برای بهبود نیمرخ و زیبایی صورت

در برخی از موارد جلو آمدگی شدید دندان های جلو، کشیدن دندان های پرمولر می تواند امکان عقب رفتن را فراهم کند تا این برجستگی را کاهش دهد و زیبایی نیمرخ صورت را بهبود بخشد.

هدف ایجاد فضا به نامحسوس ترین روشی است که فضایی را برای تراز کردن درست دندان های باقی مانده و ایجاد یک بایت عملکردی و پایدار فراهم کند.

متخصص ارتودنسی چگونه تصمیم می گیرد که آیا کشیدن دندان پرمولر نیاز است؟

متخصص ارتودنسی معاینه کامل دندان ها، فک ها و بایت را انجام خواهد داد. این معاینه معمولاً شامل این موارد است:

  • معاینه چشمی فشردگی، اورجت، اوربایت و غیره
  • تجزیه و تحلیل قالب ها یا اسکن های دندانی
  • بررسی تصاویر رادیوگرافی برای تجسم ریشه و استخوان فک
  • عکس های صورت، لبخند و بایت
  • اندازه گیری دندان ها، فشردگی، اوربایت و غیره
  • ارزیابی الگوهای رشد و رشد فک
  • ارزیابی هم ترازی بایت و اکلوژن
  • تست عملکرد و تحرک مفصل فک
  • در نظر گرفتن تاثیرات روی زیبایی های صورت

متخصص ارتودنسی با استفاده از این اطلاعات، نتایج احتمالی درمان با و بدون کشیدن دندان را می تواند به صورت مدل دیجیتالی درآورد. عواملی مانند میزان فشردگی، جلو آمدگی، اوربایت، تغییرات نیمرخ و ثبات برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کشیدن دندان های پرمولر به نفع بیمار است یا خیر، ارزیابی می شوند.

موارد مرزی ممکن است بدون کشیدن آغاز شوند و سپس در طول درمان مجدداً ارزیابی شوند. با این حال، کشیدن در ابتدا، اغلب قابل پیش بینی ترین نتیجه را ممکن می سازد. هدف دستیابی به دندان هایی با هم ترازی و عملکرد مناسب و بایت سالم و پایدار است.

آیا کشیدن دندان پرمولر نیاز است؟

آیا کشیدن دندان پرمولر نیاز است؟

آیا همه افراد نیاز به کشیدن دندان های پرمولر برای بریس دارند؟

خیر، کشیدن دندان های پرمولر قبل از دریافت بریس ها برای همه بیماران لازم نیست. چندین فاکتور وجود دارند که متخصص ارتودنسی هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا کشیدن دندان ضروری است یا نه، آنها را در نظر می گیرد:

  • میزان فشردگی – فشردگی جزئی ممکن است به کشیدن دندان نیاز نداشته باشد. فشردگی متوسط ​​را گاهی می توان با تکنیک های دیگری مانند وسیع کردن بایت مدیریت کرد. در فشردگی شدید معمولاً کشیدن برای ایجاد فضا کار درست است.
  • مقدار اورجت – اگر دندان های جلو 3 تا 5 میلی متر جلو آمده باشند، ممکن است بریس ها این مشکل را اصلاح کنند. برآمدگی بیشتر از 5 تا 7 میلی متر برای جمع شدن معمولاً به کشیدن دندان نیاز دارند.
  • مشکلات مربوط به فک / بایت – کشیدن دندان به استتار اختلافات فک و اصلاح مشکلات دیپ بایت کمک می کند.
  • عدم تطابق اندازه دندان با فک – زیاد بودن تعداد دندان ها نسبت به اندازه فک، به کشیدن تعدادی از دندان ها برای ایجاد فضا نیاز دارد.
  • پتانسیل رشد – نوجوانان در حال رشد ممکن است به طور طبیعی بدون کشیدن دندان فضای کافی برای همه دندان ها داشته باشند. به احتمال زیاد کشیدن دندان برای افراد بزرگسال نیاز است.
  • عادت کردن به ابزار – استفاده از هدگیر، الاستیک ها طبق دستورالعمل ممکن است از نیاز به کشیدن دندان در موارد مرزی جلوگیری کند.

متخصص ارتودنسی تمام این جنبه ها را بررسی می کند تا مشخص کند آیا کشیدن دندان برای هر بیمار توصیه می شود یا گزینه های درمانی دیگری برای ایجاد فضا بدون کشیدن دندان وجود دارند. در صورت انتخاب کشیدن دندان، هدف، کشیدن حداقل تعداد دندان لازم است.

دندان های پرمولر چگونه کشیده می شوند؟

روند واقعی کشیدن دندان های پرمولر توسط جراح دهان و دندان انجام می شود و شامل مراحل زیر است:

  • بی حسی – جراح دهان ابتدا بی حس کننده موضعی را در اطراف دندان تزریق می کند تا این ناحیه کاملاً بی حس شود. این تزریق از بروز هر گونه ناراحتی جلوگیری می کند.
  • لق کردن دندان – جراح با استفاده از ابزاری به نام الواتور، به آرامی بافت همبند متصل کننده دندان به استخوان زیرین را شل می کند.
  • کشیدن دندان – فورسپس های دندانی با دقت در اطراف دندان قرار می گیرند. جراح دندان را به جلو و عقب تکان می دهد و معمولاً احساس می کند که در حال خارج شدن از حفره است. سپس کل دندان برداشته می شود.
  • پاکسازی حفره – هر گونه تکه استخوان یا باقی مانده از حفره دندان که اکنون خالی است با استفاده از محلول نمک شستشو داده می شود.
  • بخیه ها – جراح ممکن است بافت لثه را با چند بخیه قابل حل روی محل کشیدن دندان بخیه بزند.
  • کمپرس کردن – فشار پد گاز استریل که با قرار دادن بایت روی آن فشار وارد می شود به توقف خونریزی و تثبیت لخته خون کمک می کند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پاسخ به همه ابهامات پیرامون ارتودنسی کوتاه مدت و فوری

این روند روتین کشیدن دندان، معمولاً سریع است و برای کشیدن ساده دندان پرمولر 15 تا 20 دقیقه طول می کشد. بیماران به دلیل بی حسی موضعی مؤثر، ناراحتی اندک یا عدم وجود درد در طول فرایند را گزارش می دهند.

بهبودی بعد از کشیدن دندان پرمولر چگونه است؟

در حالی که کشیدن دندان معمولاً یک فرآیند بیش از حد دردناک نیست، پس از کشیدن دندان، کمی ناراحتی و تورم بعد از این فرایمد قابل انتظار است. در اینجا آنچه باید انتظار داشته باشید را مرور می کنیم:

  • 24 ساعت اول – خونریزی باید ظرف چند ساعت متوقف شود. با از بین رفتن بی حسی، ناراحتی افزایش می یابد و در 12 تا 24 ساعت به اوج خود می رسد. برای کاهش تورم صورت از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • 3 روز اول – درد و تورم در اطراف محل کشیدن، همچنان افزایش می یابد و در حدود روزهای 2 تا 3 به اوج خود می رسد. داروهای مسکن بدون نسخه به تسکین ناراحتی کمک می کنند. فقط غذاهای نرم بخورید، با دقت بجوید.
  • هفته اول – تورم به طور پیوسته فروکش می کند اما ممکن است به مدت 5 تا 7 روز ادامه داشته باشد. ناراحتی معمولاً به درد خفیف کاهش می یابد. بهداشت دهان و دندان به آرامی رعایت می شود. فعالیت بدنی کاهش می یابد.
  • 2 هفته – بخیه ها حدود 10 تا 14 روز حل می شوند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن عادی از سر گرفته می شود. یک رژیم غذایی نرم از ایجاد اختلال در بهبودی محل کشیدن هنگام جویدن جلوگیری می کند.
  • 6 تا 8 هفته – حفره پس از تقریبا 2 ماه کاملاً با استخوان و بافت در حال بهبود پر می شود. دندان ها ممکن است به گرما یا سرما حساس باشند. غذاهای سفت یا چسبناک می توانند به محل دندان کشیده شده آسیب وارد کنند.

با مراقبت مناسب پس از کشیدن دندان، روند بهبودی معمولاً برای اکثر بیماران ساده است. با این حال، در طول 1 تا 2 هفته اول باید انتظار مقداری تورم، کبودی، و ناراحتی را داشت.

بعد از کشیدن دندان های پرمولر چه مراقبت های بعدی لازم هستند؟

برای حمایت از روند بهبودی پس از کشیدن دندان های پرمولر، این مراحل مراقبت های بعدی باید دنبال شوند:

  • فشار بایت – در 24 ساعت اول به طور دوره ای پدهای گاز استریل را گاز بگیرید تا خونریزی را کنترل کنید.
  • بهداشت دهان – سایر نواحی را به طور معمول مسواک بزنید اما از ایجاد اختلال در لخته جلوگیری کنید. پس از 24 ساعت، به آرامی با آب نمک گرم شستشو دهید.
  • استفاده از یخ – یک کیسه یخ را به مدت 10 دقیقه روی گونه نزدیک محل کشیدن قرار دهید تا ورم صورت به حداقل برسد.
  • داروها – مسکن های ضد درد را طبق دستور جراح دهان خود مصرف کنید. در صورت نیاز آنتی بیوتیک های تجویز شده را مصرف کنید.
  • رژیم غذایی – برای چند روز به غذاهای خنک و نرم بچسبید. از جویدن در سمت دندان کشیده شده خودداری کنید.
  • فعالیت بدنی – برای کاهش خطر خونریزی، برای چند روز فعالیت شدید را محدود کنید.
  • تورم – مقداری تورم صورت که تا یک هفته طول بکشد طبیعی است. با سر بالا روی بالش بخوابید.
  • سیگار یا نوشیدن – از مصرف تنباکو و الکل که می توانند بهبودی را به تأخیر بیندازند خودداری کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا معمولا ارتودنسی درمانی طولانی مدت است؟ ارتودنسی سریع چیست؟

پیروی دقیق از دستورالعمل های جراح پس از کشیدن، به جلوگیری از بروز عوارض کمک می کند و به بهبودی مناسب پس از کشیدن کمک می کند.

بعد از کشیدن دندان های پرمولر چه مراقبت های بعدی لازم هستند؟

بعد از کشیدن دندان های پرمولر چه مراقبت های بعدی لازم هستند؟

بعد از کشیدن دندان چه زمانی می توان بریس ها دریافت کرد؟

جدول زمانی برای قرار دادن بریس ها پس از کشیدن دندان به روند بهبودی هر فرد بستگی دارد. با این حال، اغلب این دستورالعمل های کلی دنبال می شوند:

  • کشیدن ساده – اغلب حدود 4 و 6 هفته پس از کشیدن معمولی، هنگامی که حفره به اندازه کافی پر شد، می توان بریس ها را به راحتی قرار داد.
  • کشیدن چند تایی – در صورت کشیدن چندین دندان، زمان اضافی مانند 6 تا 8 هفته، باعث بهبود بهتر می شود.
  • کشیدن پیچیده – برای کشیدن نهفته یا جراحی، تقریباً 6 تا 8 هفته صبر کنید تا بازسازی استخوان کافی باشد.
  • با پیوند استخوان – پیوند حفره برای حفظ استخوان، قبل از دریافت بریس ها، به زمان بهبودی طولانی تر حدود 8 هفته 12 نیاز دارد.
  • برای نوجوانان – نوجوانان به دلیل قابلیت ترمیم سریع تر، ممکن است بتوانند زودتر از افراد بزرگسال بریس ها را دریافت کنند.
  • با اسپیسر – یک اسپیسر یا فضا دهنده ارتودنسی که به طور موقت پس از کشیدن قرار داده می شود، فضا را حفظ می کند اما 4 تا 6 هفته پس از آن، امکان قرار دادن بریس ها وجود دارد.

متخصص ارتودنسی در مراجعات پیگیری روی بهبودی شما نظارت خواهد داشت و تصمیم خواهد گرفت که چه زمانی می توان بریس ها را به طور ایمن و بدون فشار روی محل های کشیدن در حال بهبود قرار داد. مراقبت های بعد از آن به شما کمک می کنند تا هر چه سریع تر آماده باشید.

سؤالات متداول

آیا کشیدن دندان برای بریس ها بسیار دردناک است؟

کشیدن دندان معمولاً به دلیل بی حس کننده موضعی چندان دردناک نیست. تزریق بی حس کننده ممکن است کمی درد داشته باشد. در طول فرایند ممکن است مقداری فشار احساس شود، اما باید حداقل باشد یا هیچ دردی نداشته باشد. پس از آن، داروهای بدون نسخه و کمپرس یخ می توانند درد و ناراحتی طبیعی را تسکین دهند.

چگونه فضاهای کشیدن با بریس بسته می شوند؟

بریس ها با استفاده از نیروهای تدریجی دندان های اطراف را با هم به فضاهای جدیدی که با کشیدن دندان های پرمولر ایجاد می شود، حرکت می دهند. مکانیک های ارتودنسی مناسب این فضاها را می بندند تا دندان ها بدون شکاف یا فاصله بین خود، در یک راستا قرار گیرند.

آیا می توان تصمیم گرفت که کشیدن های توصیه شده را انجام نداد؟

باید در مورد مزایا و معایب کشیدن های توصیه شده با ارتودنتیست خود صحبت کنید. با این حال، کاهش کشیدن خطراتی مانند هم ترازی غیر بهینه و ناپایدار دارد. اکثر ارتودنتیست ها درمان را شروع نمی کنند مگر اینکه بتوانند توصیه های تخصصی خود را دنبال کنند.

آیا فضاهای کشیدن بعد از بریس ها دوباره باز می شوند؟

تا زمانی که بعد از بریس ها از نگهدارنده ها مطابق دستور استفاده می کنید، فضاهای کشیدن بسته شده، باید به طور دائم بسته بمانند. با این حال، همکاری ضعیف در حفظ، خطر بازگشت فاصله در طول زمان را افزایش می دهد. نگهداری دائمی مناسب برای ثبات حیاتی است.

هزینه کشیدن دندان برای دریافت بریس چقدر است؟

هزینه کشیدن دندان جدا از هزینه بریس ها است. کشیدن 4 دندان پرمولر بر اساس پیچیدگی، به طور متوسط ​​500 دلار و 1500 دلار هزینه دارد. برای جزئیات کامل قیمت با ارتودنتیست و جراح دهان خود مشورت کنید. بیمه درمانی ممکن است بخشی از هزینه ها را جبران کند.

‫0/5 ‫(0 نظر)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code